miercuri, 19 noiembrie 2014

Anna Casian-Musteață: ,, Niciodată nu am regretat și nici nu voi regreta că mi-am făcut studiile la Seminar. Sunt mândră că am învățat acolo!”

     Născută în satul Călmăţui, raionul Hînceşti,  Anna Casian-Musteață este o tânără ziaristă și mămică a unei fetițe de un anișor. A urmat studiile liceale la Seminarul Teologic Liceal de Fete  „Regina Maria” din satul Suruceni,  Ialoveni (2005-2008).  În 2008 – 2011 este studentă la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării din cadru Universitaţii de Stat din Moldova. Îi place să croșeteze și să brodeze, dar principala ocupaţie rămâne a fi scrisul. Astfe, în prezent îngrijeşte de blogurile: anacasian.blogspot.com şi suntmama.com şi scrie articole pentru blogul www.bisericaortodoxă.blogspot.com.   Din 2008 până în prezent este Conducătoare a corului Bisericii "Sfântul Ioan de la Suceava" din Chişinău, unde îl slujeşte cu sfinţenie pe Dumnezeu.
În interviul ce urmează vă invit să aflăm de la  Anna Casian-Musteață despre specificul  studiilor  din cadrul  Seminarului Teologic Liceal de Fete  „Regina Maria” din Suruceni şi despre rolul lor în viaţa acesteia.

De unde vine dragostea deosebită faţă de Dumnezeu?
M-am născut într-o familie de creștini. De când mă țin minte, părinții mei mergeau la biserică, iar duminica și de sărbători, atunci când nu eram la școală, ne luau și pe noi, copiii. De atunci m-am obișnuit să merg la biserică, iar când am crescut mai mare și din varii motive nu puteam merge în vre-o duminică, acea zi nu mai era sărbătoare pentru mine. Am mai spus și altădată că  duminica, la biserică, îmi luam porția de energie pentru toată săptămâna. Așa am crescut cu Dumnezeu în suflet și  în casă, cu icoana și cartea de rugăciuni la căpătâi.

De ce ai ales să îți faci studiile la Seminarul Teologic Liceal de Fete „Regina Maria” şi nu la un liceu obişnuit?
Eram prin clasa a VII-a când am aflat de existența unui astfel de liceu. O fată din satul nostru a mers acolo la studii, iar când venea acasă și povestea despre viața de acolo, am știut de pe atunci că vreau să îmi fac și eu studiile la Seminar. Nu mi-a fost greu să îmi conving părinții să merg acolo la studii, având în vedere faptul că mama mă vedea călugăriță. La Seminar nu am devenit călugăriță, așa a fost voia Domnului, dar sper că am devenit o bună creștină, cu frică de Dumnezeu.

Cum au fost studiile la STLF "Regina Maria"?
Anii de studii la Seminar m-au format ca om, ca personalitate. A fost o perioadă din viața mea, care m-a făcut mai puternică și m-a ajutat să mă organizez. În cei trei ani de liceu am avut parte de un regim foarte strict. La ora 7 – trezirea, la 7.20 - rugăciunea de dimineață, apoi urmau orele de teologie, dupa care cele de cultură generală. Practic, nu aveam nici un pic de timp liber. Iarna, nu aveam lemne de foc și aduceam din pădure, căci în fiecare cameră era sobă, iar noi trebuia să ne facem singure focul. Toamna și primăvara, seara, ieșeam toate fetele la așa zisa “ascultare”, când trebuia să facem curățenie pe teritoriul seminarului, să cărăm apă de la fântână pentru a doua zi… A fost o perioadă foarte dificilă, dar frumoasă. Anii de liceu m-au călit, m-au făcut încrezătoare în forțele proprii și sunt sigură că dacă nu mi-aș fi făcut studiile acolo, acum nu ajungeam până aici.

În ce constă un program de studii la o astfel de istituţie de învăţământ?
Nu aș putea spune că era un program foarte diferit. De fapt, acum  toate liceele specializate au un așa program – lecții de cultură generală combinate cu cele de specialitate. Așa era și la Seminar.  Dimineața aveam orele de specialitate, când veneau preoții și ne predau Noul și Vechiul Testament, Istoria Bisericii, Catehismul Ortodox, Dogmatica, etc. Dupa amiază aveam orele generale, căci ne predau profesorii de la Liceul Teoretic din Suruceni, ori, aceștia puteau veni la noi doar după ce finisau lecțiile la liceul din sat. Învățam și sâmbăta, iar în zilele de sărbători de dimineață participam la Sfânta Liturghie, apoi mergeam la ore. Uneori aveam lecții și până la 17.00, căci de 2-3 ori pe săptămînă  studiam și muzica. Aveam un program încărcat, dar studiile erau activitatea noastră de bază.

Ai avut momente în care ai regretat că ai mers să îți faci studiile la Suruceni?
Nu! Niciodată nu am regretat și nici nu voi regreta că mi-am făcut studiile la Seminar. Sunt mândră că am învățat acolo (mândră, în sensul bun al cuvântului)!

Ce profesor din cadrul  STLF "Regina Maria" te- marcat?
Am avut parte de niște profesori deosebiți, buni și frumoși la suflet. Toți mi-au fost și îmi sunt dragi. Nu pot face acum diferența între ei. Fiecare a jucat un rol în viața mea. Profesorul de biologie m-a îndrumat și m-a ajutat să iau 10 la BAC, la biologie; profesorul de Catehism și Istoria Bisericii m-a susținut atunci cînd am participat la Olimpiada dintre Seminarul de Fete și cel de Băieți din Chișinău; profesoara de limba română și matematică întotdeauna mi-au apreciat eforturile de a studia și în afara programei. De asemenea, un rol deosebit în anii de studii la acest liceu l-a avut profesoara mea de muzică, doamna Margareta Cervoneac, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din Republica Moldova, care, cu foarte mare răbdare m-a convins să cânt în corul Seminarului. Nu pot să-i  trec cu vederea nici pe preoții-profesori care i-am avut la Seminar – părintele Ioan Uglea și Părintele Andrei Oistric. Tuturor dascălilor de la STLF "Regina Maria" le sunt extrem de recunoscătoare! Dumnezeu să îi aibă în pază!

Datorită căror merite ai ajuns în ultimul an de studii Conducătoare a corului de fete din cadrul STLF "Regina Maria"?
Păi, nu am avut eu mari merite. Așa a rânduit Dumnezeu că trebuie să trec și lecția asta și am trecut-o. Dacă mi-a reușit sau nu, deja nu pot spune.

De ce după obţinerea diplomei de Bacalaureat ai ales ziaristica şi nu să-ţi continui studiille în teologie sau pedagogie?
După ce am absolvit  Seminarul,  părinții m-au sfătuit că ar fi bine să urmez și celălat vis al meu – acela de a fi ziaristă. Atunci am mers la Facultatea de Jurnalism. În anul 2, când a trebuit să ne specializăm într-un domeniu, eu am ales cultura, fiind sigură că studiind Jurnalismul Cultural, voi putea activa și în domeniul religios. Și nu am dat greș. Acum mă gândesc și la posibilitatea de a face o facultate de teologie și pedagogie, dar Dumnezeu le va rândui pe toate! Oricum, nu regret că pe lângă teologie, am studiat și jurnalismul...

Ce rol are în viaţa ta educaţia religioasă primită în cadrul Seminarului Teologic Liceal de Fete „Regina Maria”?
Educația religioasă nu se rezumă doar la cei trei ani de Seminar, pe care are oricine posibilitatea să îi facă. Această educație  se realizează pe parcursul întregii vieți. Consider că primul exemplu de educație religioasă trebuie să fie luat din familie, de la părinți, apoi de la școală, unde ar trebui în mod obligatoriu să se predea religia.  Să studiezi la un Seminar sau o Facultate Teologică nu e destul. Teologia se trăiește în fiecare zi!

Pentru ce îi mulţumeşti lui Dumnezeu cel mai mult?
Lui Dumnezeu trebuie să îi mulțumim pentru tot – pentru binele de care nu suntem vrednici și pentru încercările și greutățile pe care le merităm din plin!

Îţi mulţumesc din suflet pentru timpul acordat şi îţi doresc ca să te ajute Dumnezeu în tot ceea ce faci!

                                                                                              
Galina Timuş, USM

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu