 “Vreau   sa spun ca si in viata duhovniceasca, acela care isi justifica  patimile  sale primeste in cele din urma o inraurire diavoleasca si nu  se poate  ascunde. Stii ce inseamna sa primeasca omul  inraurire  diavoleasca? Se salbaticeste, se face fiara, se impotriveste,  vorbeste  urat, cu obraznicie si nu primeste ajutor de la nimeni.  De  aceea toata temelia cea buna este ca mai intai de toate omul sa-si   cunoasca boala pe care o are si sa se bucure ca a cunoscut-o. De   aici inainte trebuie sa primeasca tratamentul, medicamentele potrivite   si sa simta recunostinta fata de medic – de duhovnic sau de staretul  sau  – iar nu sa se impotriveasca”.
“Vreau   sa spun ca si in viata duhovniceasca, acela care isi justifica  patimile  sale primeste in cele din urma o inraurire diavoleasca si nu  se poate  ascunde. Stii ce inseamna sa primeasca omul  inraurire  diavoleasca? Se salbaticeste, se face fiara, se impotriveste,  vorbeste  urat, cu obraznicie si nu primeste ajutor de la nimeni.  De  aceea toata temelia cea buna este ca mai intai de toate omul sa-si   cunoasca boala pe care o are si sa se bucure ca a cunoscut-o. De   aici inainte trebuie sa primeasca tratamentul, medicamentele potrivite   si sa simta recunostinta fata de medic – de duhovnic sau de staretul  sau  – iar nu sa se impotriveasca”. Cercetarea de sine
“In armata, la Transmisiuni,  aveam retea de urmarire si tablou de recunoastere. Urmaream si   intelegeam care post este strain si care era al nostru, pentru ca uneori   intrau in retea si posturi straine. Tot asa si omul trebuie   sa-si urmareasca gandurile si actiunile sale, ca sa vada daca sunt de   acord cu poruncile Evangheliei, sa-si surprinda greselile si sa se   nevoiasca sa le indrepte. Pentru ca daca lasa o greseala asa,   ca sa treaca neobservata, sau atunci cand ii semnaleaza cineva despre   vreo neputinta pe care o are si nu sta sa se gandeasca la ea, nu poate   spori duhovniceste. 
      Cercetarea  de sine este cea mai  folositoare dintre toate cercetarile. Cineva  poate cerceta multe carti,  dar daca nu se supravegheaza pe sine, toate  cele citite sunt zadarnice. In timp ce daca ia aminte la sine  si mai si studiaza putin, se  foloseste foarte mult. Si atunci purtarea  lui devine fina in toate  manifestarile. Altfel face greseli mari si  nici nu-si da seama. La  Coliba observ urmatorul fapt: vizitatorii ma  vad ca aduc buturugile  din celalalt capat ca sa se aseze, dar cand se ridica sa plece, nu se   gandesc cine va merge sa le duca la locul lor. Sau vad ca aduc o   buturuga si, neavand altele sa stea, nu se duc sa aduca, ci asteapta sa   le aduc eu. Daca s-ar fi gandit putin, ar fi spus: “Bine, dar suntem cinci-sase oameni; oare sa-l lasam sa care singur atatea buturugi din cealalta parte?”, si tac-tac, s-ar fi dus si le-ar fi adus.
- Parinte, o sora mai mica m-a intrebat: “Atunci   cand era monah incepator, Parintele nu a avut caderi in nevointa sa?  Nu  i-a trecut prin minte nici un gand de-a stanga? N-a cazut in  judecarea  aproapelui?”
- Atunci cand mi se intampla ceva in nevointa mea sau imi spuneau vreun cuvant, nu le treceam “neimpozabile”.
- Parinte, ce inseamna “neimpozabile”?
- A trece cineva peste gresalele lui cu nepasare. A nu-l atinge; a trece pe dinafara.  Precum pamantul atunci cand se intareste, oricata ploaie ar cadea nu   absoarbe apa in el, un lucru asemanator se intampla si in cazul acesta.   Se intareste ogorul inimii din pricina nepasarii si orice i-ai spune,   orice s-ar intampla, nu-l atinge, ca sa-si simta vinovatia si sa se   pocaiasca. Daca, de pilda, cineva imi spunea ca sunt fatarnic, nu   spuneam: “Vreme rea sa aiba cel ce mi-a spus aceasta”, ci cautam sa aflu care a fost pricina ce l-a silit sa spuna cuvantul acesta. “Se   intampla ceva, imi spuneam. Nu este de vina acela. Nu am luat aminte  la  ceva, am dat o oarecare pricina de s-a smintit de purtarea mea. Nu  se  poate sa fi spus aceasta fara motiv. Daca as fi luat aminte si m-as  fi  miscat mai cu prudenta, nu s-ar fi smintit. L-am vatamat si voi da   socoteala lui Dumnezeu de aceasta”. Si incercam imediat sa aflu   greseala mea si sa o indrept. Adica nu cercetam de ce a spus-o acela;   daca a spus-o din invidie, din ura, sau a auzit-o de la altul si a   inteles-o altfel. Nu ma preocupa aceasta. Si acum in toate cazurile tot   asa fac. Daca, de pilda, imi spune cineva un cuvant, nu mai dorm. Si   daca este asa cum spune acela, ma mahnesc si caut sa ma indrept. Iar   daca nu este asa, tot ma mahnesc, pentru ca ma gandesc ca am gresit eu   in ceva; nu am luat aminte undeva si l-am smintit. Nu arunc greutatea asupra altuia; cercetez felul cum va judeca Dumnezeu ceea ce am facut, nu cum ma vad oamenii.
Daca nu cerceteaza omul lucrurile in felul acesta, de nimic nu se va folosi. De aceea de multe ori spunem despre cineva: “Acesta si-a pierdut controlul”. Stiti cand se pierde controlul? Atunci cand omul nu se supravegheaza pe sine.  Cand cineva sufera cu mintea si nu se poate controla pe sine, are   circumstante atenuante. Dar cel care are minte si nu-si controleaza   faptele sale deoarece nu se supravegheaza pe sine, unul ca acesta nu are   circumstante atenuante.
Experienta din caderile noastre
Cand  va cercetati pe voi insiva, foarte  mult ajuta ca uneori sa va luati  viata la rand, din varsta copilariei,  ca sa vedeti unde ati fost, unde  sunteti si unde trebuie sa va aflati.  Daca nu veti compara trecutul cu  prezentul, nu va veti putea da seama  ca, desi s-ar putea sa  fiti intr-o stare oarecum buna, totusi nu  acolo unde ar fi trebuit sa  fiti, si astfel sa-L mahniti pe Dumnezeu.  Cand cineva este tanar si se  afla intr-o stare nu foarte buna, se  justifica; dar atunci cand se  mareste si ramane in aceeasi stare sau s-a  indreptat doar putin, nu se  indreptateste. Cu cat trec anii,  cu atat omul se maturizeaza  duhovniceste si, daca pune in valoare  experienta din trecut, inainteaza  mai statornic si mai smerit. De multe  ori si urcusurile si  coborasurile in nevointa ajuta pentru o calatorie  duhovniceasca  statornica si rodnica spre cele de sus.
Copilul  mic, cand incepe sa mearga, este  firesc sa se rostogoleasca cateodata  pe scara, sa se loveasca cu capul  de balustrada, sa urce pe un scaun si  sa cada… Nu-si da seama ca daca  urca pe scaun si calca pe margine, va  cadea. Dar cu cat creste,  dobandeste experienta, se maturizeaza si  incepe sa ia aminte. “Data trecuta, se gandeste, m-am urcat acolo si am cazut. Acum nu o sa ma mai urc”.  Tot astfel si nevointa noastra, atunci cand pe toate le supraveghem si   punem in valoare binele, dobandim experienta si, daca o folosim, ne   ajuta mult. Imi aduc aminte ca acasa, la Konita, aveam sase cai, mari si   mici. Intr-o zi, in timp ce ii treceam peste un podet facut din   trunchiuri de copaci si scanduri, un lemn putred s-a rupt si piciorul   calutului cel mai mic, ce avea patru ani, a fost prins intre lemne. De   atunci, desi am facut un podet mai mare si am pus lemne sanatoase, cu   toate acestea, cand ajungeam acolo, calutul se oprea, isi clatina capul   si ori rupea capastrul si fugea, ori sarea dincolo. Daca acel cal de   patru ani, care era cal, folosea experienta si nu mai calca cu piciorul   pe podet, cu atat mai mult omul trebuie sa foloseasca experienta   acumulata din caderile lui.
Sa-l localizam si sa-l lovim pe dusman
- Parinte, nu am iubit smerenia, jertfa, primirea nedreptatii…
- Nu este exact asa cum spui. Eu nu ma nelinistesc, pentru ca vad ca inauntrul tau a intrat nelinistea cea buna. Repede te vei slobozi de patimi, pentru ca ai inceput sa te cercetezi pe tine. Aceasta ajuta mai mult decat orice nevointa. Cel ce se cerceteaza pe sine isi lasa cele vechi ale lui si intra pe drumul duhovnicesc cel corect.   Omul nostru vechi fura ceea ce face cel nou. Cand invatam sa-l  prindem,  ii prindem pe toti hotii ce ne fura orice bine ne da Dumnezeu  si ne  ramane noua bogatia duhovniceasca.
-  Parinte, atunci cand ma mahnesc mult  pentru vreo greseala, de pilda  pentru ca am vorbit urat unei surori,  oare aceasta ma ajuta?
- Ajuta, dar sa iei aminte sa nu depasesti limitele. Sa te mahnesti, dar sa te si bucuri totodata pentru ca ti s-a dat prilejul sa ti se manifeste boala si s-o vindeci. Sa cugeti: “De   vreme ce vorbesc urat si ma comport astfel, insemna ca exista o   oarecare patima inlauntrul meu si s-a ivit aceasta ocazie sa iasa afara   ca s-o vad si s-o indrept”. Fireste vei cere si iertare de la acea sora. Caderile te ajuta sa te cunosti pe tine insuti.  Toate ies la suprafata si incet-incet se face lucrarea cea buna. Vezi   ca si medicii dau uneori substante pentru a prilejui manifestarea   simptomelor bolii si a stabili un diagnostic corect. Dau, de pilda,   glucoza si dupa aceea fac analiza sangelui, ca sa vada daca a crescut   glicemia.
In  nevointa duhovniceasca este  necesar sa reperam punctele slabe ale  caracterului nostru, slabiciunile  noastre si dupa aceea sa incercam sa  lovim acolo. Caci daca stii concret in ce puncte se afla dusmanul, te misti cu siguranta. Pui harta jos si spui: “Dusmanul   este aici si aici; noi trebuie sa apucam sa prindem aceste si aceste   puncte. De acolo vom cere intarire, aici este trebuinta de aceste arme”  etc. Adica iti poti desfasura un plan. Dar ca sa afli unde se gaseste   dusmanul trebuie sa te nelinistesti si sa cercetezi; nu poti dormi.
- Parinte, oare este mai bine pentru cineva sa-si afle singur slabiciunile lui sau sa i le spuna altii?
-  Este bine sa caute si sa le  afle singur, dar si atunci cand i le spun  altii, sa nu reactioneze; sa  primeasca aceasta cu bucurie. Pentru ca se  poate ca el sa creada ca se  vede pe sine, dar de fapt sa se vada asa  cum ar vrea el sa fie si nu asa  cum este in realitate.
- Parinte, oare ceilalti ma vad mai bine pe mine?
- Omul singur, daca vrea, se poate vedea mai bine pe sine.  Adica poate localiza mai bine o reactie a sa, o greseala a sa etc. si   sa afle din ce pricina a provenit, in timp ce altul trage concluzii doar   din presupunerile ce le face.
- Parinte, se poate ca cineva sa incerce sa se vada pe sine asa cum este si sa nu reuseasca?
- Da, caci daca in incercarea aceasta a lui exista mandrie, nu se poate vedea pe sine precum este in realitate.
Sa ne oglindim pe noi insine in ceilalti
Omul  se vede mai bine pe sine atunci  cand se oglindeste in altii. Dumnezeu  da fiecarui om harisma ce-i  trebuie ca sa se ajute, indiferent daca o  pune in valoare sau nu. Daca o  pune in valoare va ajunge la  desavarsire. Si slabiciunile sunt ale  noastre; fie ca le-am dobandit  din propria noastra neatentie, fie ca  le-am mostenit de la parinti,  fiecare din noi trebuie sa faca nevointa  pentru a se elibera de ele.  Pana ne vom elibera, trebuie sa ne oglindim  pe noi insine in cusururile  celuilalt si sa ne cercetam unde ne aflam. Daca, de pilda, vedem in celalalt o slabiciune, imediat sa spunem: “Ia sa vad, nu cumva o am si eu?”, iar daca o avem, sa ne nevoim sa o taiem.
- Parinte, si daca gandul imi spune ca nu am slabiciunea aceasta, ce sa-i raspund?
- Sa spui: “Eu am altele mai mari; aceasta este foarte mica in comparatie cu ale mele”. Se   poate ca uneori slabiciunile tale sa fie mai mici, dar sa ai si mai   putine circumstante atenunate. Daca se cerceteaza oricine in felul   acesta, vede ca el are cusururi mai mari decat celalalt. Apoi vede si virtutile celuilalt. “Ia sa vad, isi spune, exista in mine aceasta virtute? Nu. Vai, cat sunt de departe de acolo unde trebuia sa ma aflu!” Cel ce lucreaza astfel, de toate se foloseste, se schimba in sensul cel bun si se desavarseste.  Se foloseste de sfinti, se foloseste de nevoitori, se foloseste chiar   si de oamenii din lume. Pentru ca de ar vedea, de pilda, un mirean care   nu se baga in seama pe sine, ca se jertfeste, va spune: “Oare eu am aceasta marime de suflet? Nu o am si mai sunt si om duhovnicesc!”  si atunci incearca sa-l imite. Cu totii avem de facut multa treaba.   Bunul Dumnezeu pe toate le iconomiseste spre binele nostru intr-un mod   intelept.
Cel ce se cunoaste corect pe sine are smerenie
- Parinte, de obicei imi dau seama de mandria pe care o am dupa aceea, atunci cand cad.
- Scopul este sa-ti dai seama de ea inainte de a cadea. Cand cineva iti spune ca ai facut ceva bun, sa nu simti satisfactie. Sa nu se prinda, sa nu se lipeasca lauda de tine.
- Ce m-ar ajuta ca sa ajung la aceasta?
- Cunoasterea de sine.  Daca omul se cunoaste pe sine, s-a terminat. Laudele sunt dupa aceea   corpuri straine; nu se lipesc de el. Atunci cand, de pilda, cineva stie   ca este tigan, nu se poate lipi de el gandul ca este imparat. Si tu,   daca vei crede ca esti printesa, vei avea lipsuri.
- Daca m-as pregati de mai inainte ca sa nu primesc lauda, aceasta nu m-ar ajuta?
- Aceasta fireste ca trebuie sa se faca, dar uneori vei fi pregatita, alteori nu. Scopul este sa te cunosti pe tine.  Daca nu-si cunoaste cineva omul sau cel vechi, nu se smereste si nu se   poate face ruperea duhovniceasca a persoanei lui pentru ca sa intre pe   traiectoria duhovniceasca, ci ramane pe traiectoria lumeasca.
- Parinte, ma pot cunoaste pe mine in chip gresit?
- Dar noi nu vorbim despre starea gresita. Cel care se cunoaste corect pe sine are smerenie. Iar cand omul se smereste, neaparat va veni harul lui Dumnezeu.
Cel care face lucrarea care trebuie ca sa se cunoasca pe sine se aseamana cu cel care sapa adanc si afla metale in adancul pamantului.  Si, cu cat inainteaza mai adanc in cunoasterea de sine, cu atat mai jos   se vede pe sine si se smereste, insa mana lui Dumnezeu il inalta  mereu.  Iar cand se cunoaste deja pe sine, smerenia lui devine o stare  fireasca  si harul lui Dumnezeu isi face “moratoriul”, adica isi prelungeste perioada de sedere, si atunci nu se mai primejduieste din pricina mandriei. In   timp ce acela ce nu face lucrarea aceasta, isi acopera mereu gunoaiele   lui, isi inalta mereu varful, sta putin la inaltime prin mandria lui  si  in cele din urma cade gramada.
Sa ne cunoastem boala noastra
- Parinte, adeseori vad slabiciunile altora si ii judec.
- Boala ta ti-o stii?
- Nu.
- De aceea stii boala celorlalti. Daca ti-ai fi stiut boala ta, nu ai fi stiut boala altora. Nu spun sa nu participi la durerea lor, ci sa nu te preocupi de gresealele lor. Daca omul nu se ocupa de sine, ispititorul ii va da de lucru sa se preocupe de altii. Dar daca face treaba in el insusi, atunci se cunoaste si pe sine si-l cunoaste si pe celalalt. Altfel, prin concluziile gresite pe care le scoate din sine judeca gresit si pe altii.
- Parinte, ce il ajuta mai mult pe cineva ca sa se indrepte?
- La inceput, vointa. Vointa este intr-un fel pornirea cea buna. Apoi, unul ca acesta trebuie sa inteleaga ca este bolnav si sa inceapa tratamentul  corespunzator. Pentru ca daca este bolnav si isi ascunde boala, candva   va cadea gramada deodata, fara sa-si dea seama, si nu se va putea ajuta   medical. De pilda, cineva stie ca are un inceput de tuberculoza   pulmonara din pricina careia nu are pofta de mancare. Il intreaba: “De ce nu mananci?”. “Ei, nu-mi place mancarea aceasta!”, raspunde el. Apoi are dese slabiciuni si nu poate merge bine. “De ce mergi asa?”, il intreaba. “A, imi place sa merg incet-incet, zice. Ce, sa alerg ca un nebun?”. Nu spune ca are slabiciuni si de aceea nu poate merge. Apoi incepe tusea. “De ce tusesti?” “Ei, din pricina alergiei!” Nu spune ca plamanii ii sunt stricati. Apoi mai scoate cate un scuipat cu sange. “Ce este aceasta?”, il intreaba. “Ei, mi s-a iritat laringele”.
- Si toate acestea, Parinte, deoarece nu vrea sa-si descopere tuberculoza?
- Da, deoarece o acopera.  O acopera, o acopera si dupa aceea moare de tuberculoza galopanta. Se   sparge plamanul, se umplu lighene de sange, cade jos si in cele din urma   se descopera boala lui, dar foarte greu mai poate fi ajutat. In timp   ce, daca ar intelege ca simptomele care apar sunt de la tuberculoza si   ar primi tratamentul corespunzator, s-ar face mai sanatos decat cel   sanatos. Vreau sa spun ca si in viata duhovniceasca, acela care   isi justifica patimile sale primeste in cele din urma o inraurire   diavoleasca si nu se poate ascunde. Stii ce inseamna sa   primeasca omul inraurire diavoleasca? Se salbaticeste, se face fiara,   se impotriveste, vorbeste urat, cu obraznicie si nu primeste ajutor de   la nimeni.
De  aceea toata temelia cea buna este ca  mai intai de toate omul sa-si  cunoasca boala pe care o are si sa se  bucure ca a cunoscut-o. De  aici inainte trebuie sa primeasca  tratamentul, medicamentele potrivite  si sa simta recunostinta fata de  medic – de duhovnic sau de staretul  sau – iar nu sa se impotriveasca. Iata, acela isi intinde mana ca sa-i faca transfuzie; il inteapa, il doare, dar primeste, deoarece aceasta il va ajuta. Sau o operatie, cata chinuire nu are! Dar omul primeste s-o faca pentru a se insanatosi.
- Parinte, atunci cand stiu ca, de pilda, o observatie aspra ma va ajuta, de ce oare nu o primesc cu placere?
- Asculta, se poate sa nu o primesti cu placere, dar cel putin iti dai seama ca ceea ce ai facut nu este bine?
- Da, imi dau seama.
- Ei, daca iti dai seama, este ceva si aceasta. Vezi,   bolnavul ia un medicament care este amar, dar il primeste mai cu   placere decat o bomboana pentru ca isi da seama ca il va ajuta. Daca nu   primeste medicamentul amar, nu se vindeca. Trebuie ca omul sa-si   cunoasca neputinta sa, sa primeasca medicamentele, ca dupa aceea sa-l   intareasca Hristos“.
(Cuv. Paisie Aghioritul, Nevointa Duhovniceasca, Ed. Evanghelismos, 2003)
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu