miercuri, 1 februarie 2012

Când omul iubeşte, nu judecă, nu ucide, nu trădează


Interviu cu preotul Iulian Rață, parohul bisericii “Sf. Treime”, din s. Lucășeuca, r. Orhei.
Părintele Iulian Rață, este unul dintre cei mai activi internauţi teologi din ţară. Foloseşte internetul pentru a fi mai aproape de enoriași. Prin intermediul rețelelor de socializare, sfinţia sa dă sfaturi, încurajează și îi ajută pe credincioşi să aleagă calea cea dreaptă.
De câţiva ani, părintele administrează site-ul ortodoxia.md, unde vizitatorii pot găsi o gamă foarte variată de ştiri religioase şi articole tematice.

Ajuns la aniversarea de 30 de ani, părintele a avut bunăvoinţa să ne ofere un interviu în care ne-a povestit despre activitățile sale on-line și proiectele pentru viitor.
- Părinte, cum a început călătoria dumneavoastră pe calea credinței?
- Totul a început cu dragostea mea față de Dumnezeu și faţă de oameni.
Copil fiind, mă întrebam dacă există viață după moarte. Într-o zi, mama mi-a spus că la poarta cimitirului stă un cântar, iar după ce mori te urci pe el. Dacă ești greu, te duci în Iad, dacă ești ușor – în Rai.
Într-o seară, împreună cu un verișor de-al meu rosteam rugăciunile. Am rămas uimit de numărul molitfelor pe care le știa. În acel moment am simțit dorința de a-L cunoaște pe Dumnezeu, de a mă închina Lui.
În duminica următoare am mers la biserică și i-am cerut preotului din sat o carte de rugăciuni. Din acea zi eram nelipsit la slujbe. Părintele duhovnic a fost cel care m-a îndrumat pe calea slujirii. Astfel, în anul 2003, am absolvit Academia de Teologie din Chișinău, iar în anul 2008 am absolvit şi o facultate laică, anume cea de Drept.
- Cum a apărut site-ul ortodoxia.md? 
- La un moment dat, am înțeles că internetul e o forță ce ia amploare. Am hotărât să ofer o alternativă site-urilor distructive, să le transmit, în special, tinerilor cuvântul lui Dumnezeu.
Din start mi-am dorit să fie o pagină complexă, care să fie de un real folos vizitatorilor.
Tot mai puțini enoriași au timp să discute cu duhovnicul lor, să le ceară sfatul, din acest motiv a apărut ortodoxia.md
- Rubrica “Întreabă preotul” se bucură de un succes considerabil. Cum reușiți acest lucru?
- În cadrul acestei rubrici avem parte de cea mai apropiată întâlnire cu vizitatorii noștri. Datorită ei, mulți oameni au ajuns la concluzia că trebuie să se mărturisească, să se împărtășească, să se întoarcă către Adevăr. Mă bucur că în acest mod i-am apropiat pe mulţi de Dumnezeu.
Este emoționant când creștinul îți povestește despre experiența primei Împărtășanii, te simți fericit știind că ai ajutat acest suflet să se salveze de la pierzanie. Cel mai imporatnt lucru e să fii alături de creștin când acesta e în nevoie, nu contează cum îi dai un sfat – pe internet sau între patru ochi.
Sincer să fiu, concetățenii noștri de peste hotare, au salutat această inițiativă. Pe ortodoxia.md postăm și poze cu locurile natale, iar cei plecați departe își găsesc o alinare răsfoind albumele noastre, își îmbălsămează sufletul, prind puteri.
Mă bucur când frați de-ai noștri din Canada, America, Franța, Italia, Japonia ne vizitează și accesează rubrica “Întreabă preotul”, vinerea trecută am avut peste o sută de întrebări din partea utilizatorilor noștri, am dat răspunsuri până la ora patru dimineața. Uneori nu am timp pentru somn, însă nu regret, pentru că îmi place enorm ceea ce fac.
- Ce proiecte privind spaţiul on-line aveți pentru viitor?
- Visul meu rămâne transmisiunea în direct a serviciilor divine. La moment sunt ceva probleme financiare, dar sper că în curând le vom rezolva. Îmi doresc să realizez acest lucru nu pentru credincioșii care merg la biserică, dar pentru cei care nu au această posibilitate.
- Povestiți-ne despre activitatea dumneavoatră la Academia de Teologie din Chișinău. 
- Am început să predau la Academia de Teologie în acest an de studii, la invitația părintelui prorector Vetcislav Cazacu, şi prin intermediul dumneavostră vreau de altfel să-i îi mulțumesc pentru încrederea acordată.
Sunt aici pentru studenți, nu pentru bani. Îmi doresc să îi ajut, să îi susțin, să le ofer un sfat când au nevoie, pentru că nu e uşoară Crucea Preoţiei.
- În acest context, cu ce sfat veniţi către tineri?
- Să-L iubească pe Dumneazeu. Din dragoste curg toate lucrurile bune. Când omul iubește, nu judecă, nu ucide, nu trădează.
A consemnat Elena Briciuc
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu