marți, 18 octombrie 2011

“Trebuie să-ţi placă în primul rând să sculptezi, să ştii să dai lemnului o formă şi să ai răbdare”

Ionel Şchiopu, de 30 ani, din Slătioara, comuna Râşca, se mândreşte cu sutele de creaţii în lemn, cele mai multe fiind obiecte religioase. El a sculptat iconostase dar şi alte obiecte religioase pentru biserici din mai multe județe din ţară, din Germania şi din Ucraina.
Un tânăr din satul Slătioara, comuna Râşca, este unul din sculptorii cunoscuţi de mobilier religios. Ionel Şchiopu, în vârstă de 30 de ani, este pasionat de sculptura în lemn încă din copilărie şi iniţiează alţi tineri pasionaţi. Din mânile lui au ieşit  sute de creaţii, cele mai multe fiind obiecte religioase.  A absolvit Liceul Agricol din municipiul Fălticeni şi Facultatea de Istorie –Geografie a Universităţii “Ştefan cel Mare” din Suceava.

Prelucrarea artistică a lemnului nu a rămas numai o pasiune, ci este şi modul prin care  tânărul îşi câştigă banii necesari traiului. Şi-a făcut propriul atelier încă din anii şcolii, în lăcaşul de cult al preotului Bostan Vasile, din Slătioara, de la care “a furat” meserie. Dragostea pentru modelarea lemnului i-a fost insuflată de  bunicul său, tâmplar de meserie, care încă îi mai dă sfaturi în această privinţă. Creaţiile lui  Ionel Şchiopu sunt realizate în mare parte din lemn de stejar, brad, tei, frasin şi paltin.
Mobilier religios sculptat pentru biserici din Germania şi Ucraina
“Am început să sculptez la atelier pe când eram elev la Şcoala Generală din localitate. Făceam din lemn figuri geometrice, iconiţe, iar pe parcursul anilor am trecut la realizat  rame de oglinzi sau fotografii, panoplii pentru trofee, draperii, de  nevoie am făcut şi tâmplărie pentru şcoli, gospodării şi primării.
În timp, am ajuns să fac 90% mobilier bisericesc, de la strane, catapetesme la uşi, ferestre şi alte obiecte de mobilier religios. Am avut şi  comenzi externe. Totul este sculptat. Pentru o lucrare, aşa, pentru mine, n-am mai avut vreme de ani… Vedeţi, am intrat în horă trebuie să merg mai departe. De ce bisericesc? Sincer, pentru că mobilier sculptat îşi permit puţini… Mai durează şi vreo cinci-şase luni până-l termini. La biserici, din puţin se face mult, preoţii se descurcă…”, ne-a spus Ionel Şchiopu.  El ne-a povestit că lucrează cu ustensile şi utilaje pe care şi le-a confecţionat singur, în adolescenţă, puţine fiind înlocuite în ultimii ani cu unelte moderne. Mobilerul religios este sculptat manual, migălos, cu dalta.
Ionel Şchiopu vrea să transmită această meserie şi altor tineri, peste 30 de elevi şi studenţi trecându-i pragul atelierului pentru a învăţa din tainele sculpturii. “Trebuie să-ţi placă în primul rând să sculptezi, să ştii să dai lemnului o formă şi să ai răbdare”, susţine sculptorul. Deşi se mândreşte cu sute de lucrări, Ionel Şchiopu consideră că nu se poate numi artist. “ Sunt mulţumit atunci când termin o lucrare religioasă sau chiar un obiect casnic, dar şi mai bucuros sunt când văd că ceea ce fac este apreciat de cel care a făcut comanda”, ne-a mai spus tânărul.
Faptul că foarte mulţi tineri după Revoluţie nu-şi găseau un loc de muncă bine plătit în ţară l-a determinat pe sucevean să ia calea străinătăţii. A lucrat ca muncitor în construcţii în Spania însă nu a abandonat sculptura. “Timp de cinci luni, în 2007 am lucrat la o catapeteasmă în Spania. Terminam treaba pe şantier, iar când reveneam la casa unde locuiam, mă apucam de sculpturi. Aveam o comandă pentru o catapeteasmă la biserica din apropierea staţiunii Băile Felix, iar  la întoarcere în ţară am ansambalat-o în lăcaşul de cult. Am făcut obiecte de mobilier religios pentru biserici din Buda, Podeni, Buneşti, toate din judeţul Suceava dar şi pentru Catedrala din municipiul Câmpulung Moldovenesc, ne-a spus Ionel Şchiopu. Suceveanul a mai avut comenzi de mobilier religios pentru biserici din localităţile Pătrăuţi, Broscăuţi, Storojeneţ din Ucraina,  dar şi pentru lăcaşe de cult din Germania.  “Prima mea lucrare  şi cartea mea de vizită aş putea spune care m-a lansat în sculptura religioasă a fost  tot mobilierul religios realizat pentru biserica din  localitatea Băile Lipova, judeţul Arad.
“Acum, am în lucru  trei iconostase şi străni pentru biserici din judeţul Suceava, Bacău, Tulcea, Vrancea şi Arad.  Cele mai mari lucrări, cele mai importante, au fost mobilierul pentru bisericile ortodoxe româneşti din Ucraina  şi întreg mobilierul religios pentru biserica  “Sfânta Cruce“,  din cartierul sucevean Obcine”, ne-a mai destănuit sculptorul sucevean.
Un material de Cristina SCORŢARIU, publicat pe: http://sculpturabisericeasca.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu