 În  aceste vremuri, când se vorbeşte doar de libertate, drepturi, liberã  conştiinţã etc., deseori te întrebi dacã mai este necesarã virtutea  ascultãrii. Virtute primã şi în acelaşi timp poruncã datã  protopãrinţilor noştri, care au cãlcat-o şi s-au depãrtat de Dumnezeu.
În  aceste vremuri, când se vorbeşte doar de libertate, drepturi, liberã  conştiinţã etc., deseori te întrebi dacã mai este necesarã virtutea  ascultãrii. Virtute primã şi în acelaşi timp poruncã datã  protopãrinţilor noştri, care au cãlcat-o şi s-au depãrtat de Dumnezeu.Adam şi Eva nu au ascultat şi au fost alungaþi din rai. Oare ce ne aşteaptã pe noi, care am ajuns neascultãtori mai în toate?!
Şi mi-am adus aminte de ascultare în  urma unor discuţii purtate cu un tânãr pe parcursul ultimelor sãptãmâni.  Acesta m-a întrebat, dacã e voie sã ducã o viaţã intimã cu prietena sa  înainte de cãsãtorie. Fata s-a mãrturisit la duhovnicul sãu şi a hotãrât  sã asculte sfatul de a rãmâne în feciorie pânã la cãsãtorie. Însã  bãiatul nu se putea împãca cu gândul cã a te abţine e ceva normal în  zilele noastre şi cã se poate întâlni fãrã a avea relaţii sexuale. A  venit la mine tocmai sã mã convingã cã este o stare normalã sã te uneşti  trupeşte în afara Nunţii şi binecuvântãrii Domnului şi chiar sã mã  roage sã intervin, permiţându-le o relaţie intimã “întru cunoaşterea  reciprocã”.
Şi parcã m-a ascultat atent, avea faţã  serioasã, dar în fine n-a dat dovadã de ascultare creştineascã şi  intenţionat a greşit. A greşit şi şi-a satisfãcut pofta, a dus-o în  pãcat şi pe fatã şi cel mai grav este cã a rãmas fãrã remuşcãri.  Întâlnindu-mã cu zâmbet pe faţã, mândru, “mai matur, mai bãrbat”, mi-a  zis: “Am fãcut-o şi sunt fericit, împãcat şi împlinit ca bãrbat. Nu am  ascultat de sfatul dumneavoastrã, dar sã ştiţi cã a fost bine. Vin pe  urmã şi chiar dacã am greşit ne iertaţi la spovedanie. Cred cã mã  înþelegeţi!”
Am rãmas fãrã replicã şi m-am mâhnit  mult pentru neascultarea acestui tânãr. Abia acum pot sã-i rãspund, dupã  ce mi-am revenit ca dupã o loviturã: “Frate, mai bine zis fiule, nu mã  deranjeazã atât faptul cã n-ai ascultat de mine, care la fel ca şi tine  am porniri pãcãtoase, cusururi şi multe altele care mã fac sã fiu  departe de sfinţenie. N-ai ascultat de voia Domnului şi acum stai în  noroiul curviei şi la moment îţi place şi te “simţi fericit”. Dar te  înşeli, fiind orbit de o nouã patimã, de care în cel mai curând timp vei  avea de suferit. Ţi-ai fãcut plãcerea trupeascã de o clipã, dar vor  urma remuşcãri, vor veni şi suferinţele, şi ocara”.
Doamne, oare pânã când vom rãmâne fiii  neascultãrii, pânã când copiii noştri nu vor asculta sfatul sã înveţe şi  sã ajungã înţelepţi; sã fie îmbrãcaţi decent; sã nu vorbeascã urât … sã  se roage, sã doreascã virtutea şi sã aibã fricã de pãcat? … Toate  acestea vor fi pânã când noi, cei maturi, nu vom reveni din robia  neascultãrii.
Unii ar pune întrebarea: dar ce-i cu ascultarea asta, în ce constã, fãrã de ea oare nu-i posibil de trãit?
Într-adevãr, în viziune laicã ea este  conceputã ca ceva ce presupune sã fii în slujba, sub autoritatea, sub  stãpânirea cuiva, fapt care este greu de acceptat pentru cei care astãzi  voiesc cât mai multã libertate. Însã în limbaj teologic ascultarea  înseamnã “a lua aminte”. Şi chiar dacã este vorba de o supunere,  aceasta-i faţã de Sfânta Treime sau faţã de manifestarea lucrãrii  dumnezeieşti – Biserica lui Hristos.
Sfânta Scripturã ne îndeamnã la  ascultare, o ascultare dreaptã, în numele Domnului, care este capabilã  sã aducã adevãrate roade lãuntrice. Ascultarea este temeiul vieþii  creştineşti, fie a omului care este în lume, fie a monahului. Mereu sã  ne stea în faţã imaginea neascultãrii lui Adam şi cea a nestrãmutatei  ascultãri a lui Hristos, Care a ascultat şi a suferit pe cruce, nefiind  vinovat, pentru mântuirea neamului omenesc.
Astfel, ascultarea rãmâne a fi actualã şi strict necesarã!
Trebuie sã fim liberi de pãcat, dar  mereu în ascultarea Domnului. Cei care nu sunt capabili de ascultare  înseamnã cã nu au nici o ţârã de evlavie, smerenie, dragoste şi multe  alte virtuţi care determinã o viaţã realmente creştineascã.
Fãrã îndoialã, cel mai mic se  binecuvinteazã de cãtre cel mai mare, acestea sunt cuvintele Apostolului  care rãmân valabile pentru toate categoriile şi în toate împrejurãrile.  Sã nu pierdem aceastã poruncã a ascultãrii de Bisericã şi de tot ceea  ce vrea de la noi Domnul pentru ca viaţa noastrã sã ajungã sã fie  fericitã.
Discutând cu studenþii de la teologie  despre roadele ascultãrii, ne-am reamintit ce au avut de câştigat  Sfinţii Pãrinţi, care prin ascultare au devenit desãvârşiţi şi pe care o  aveau drept “ mamã a tuturor virtuþilor”.
Ne este bine cunoscutã expresia:  “Ascultarea este mai presus decât postul şi rugãciunea” şi de-a dreptul  ea presupune mai mult decât înfrânarea postului şi comunicarea cu  Dumnezeu prin rugãciune. Ascultarea te face sã cugeţi asupra stãrii tale  lãuntrice, sã-ţi înãbuşi poftele, dorinţele, sã te abţii de la pãcat şi  te ajutã sã fii alãturi de Domnul.
Sloganul zilelor de astãzi: “Ascultã-ţi  inima!” poate fi valabil doar pentru cei care au ajuns la adevãrata  desãvârşire, care şi-au înãbuşit stãrile, pornirile pãcãtoase. Dacã ai  ajuns la împlinirea poruncii dragostei în plenitudinea ei, poţi face  orice, cãci atunci nu vei mai fi capabil sã greşeşti.
Toţi suntem într-o ascultare în grad  ierarhic faţã de Creator. Omul a primit binecuvântarea sã stãpâneascã  peste întreg universul, dar şi oamenilor li s-a poruncit stimarea şi  ascultarea reciprocã. Sã ascultãm de pãrinţii noştri, de învãţãtori, de  preoţi ş.a.m.d.
Cei care ascultã vor avea drept rãsplatã  o altã ascultare. Aşa dupã cum cineva Îl ascultã pe Dumnezeu şi  Dumnezeu îl ascultã pe el. Sf. Apostol Petru ne vorbeşte cã prin  ascultarea de Hristos fiecare dintre noi ajunge a fi copil sau fiu al  ascultãrii. Sã ajungem, deci,  nu doar “fii ascultãtori” (I Petru 1,  14), dar ascultãtori de adevãr: “Curãţiţi-vã sufletele prin ascultarea  de adevãr, spre nefãţarnicã iubire de fraţi” (I Petru 1, 22).
Ascultarea este o condiţie a mântuirii  sufletului. Astfel, sã ne întrebãm: dorim, ne mai trebuie sau e necesarã  astãzi mântuirea?!
Părintele Octavian Moşin,  Parohul bisericii “Întâmpinarea Domnului” din mun. Chişinău. Material  apărut în ziarul Altarul Credinţei, nr. 19, anul 2005.
sursa: http://tineretulortodox.md/
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu