joi, 30 septembrie 2010

Teza mea de curs, realizata in 2009- 2010



Ministerul Educaţiei şi Tineretului
Universitatea de Stat din Moldova
Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării
Catedra Jurnalism  




Teză de an

 Valente mediatice ale blogurilor ortodoxe din Republica Moldova












                                                                                                         Realizat: Anna Casian

Conducător ştiinţific: V.Madan



Chişinău 2010



Cuprins




Introducere........................................................................................................pag.3

Capitolul 1 Mass-media  religioasa  din Republica Moldova – caracteristici generale

1.1    Blogging vs jurnalism traditional..............................................................pag.9

1.2       Blogurile ortodoxe- scop, calitati, merite...................................................pag.16

Capitolul 2 Blogurile ortodoxe- calea spre jurnalism(studiu de caz)

2.1   Reflectarea subiectelor religioase in paginile ziarelor nationale Saptamana si Timpul in comparatie cu blogurile ortodoxe.......................................................pag.20
 
Incheiere................................................................................................................pag.32
Bibliografie............................................................................................................pag.33


















Introducere

                   In urma transformarilor si schimbarilor ce au avut loc in tara noastra in ultimii ani, s-a inregistrat un progres considerabil in domeniul ce tine de libertatile oamenilor la religie. Sondajele realizate de Institutul de Marketing si Sondaje(IMAS)  in 2008- 2009 arata ca populatia Republicii Moldova are cea mai mare incredere, in primul rind, in Biserica si, in al doilea rind, in institutiile mass –media.
                   Astazi Biserica a devenit cu buna dreptate acea institutie care armonizeaza convietuirea sociala, cautand  pe toate caile posibile sa creeze o legatura cit mai strinsa cu intreaga societate, apelind la toate canalele mass- media, pentru a marturisi lumii despre Domnul Iisus Hristos. Aparitia primelor ziare bisericesti  in anul 1867, iar apoi in 1995, a favorizat dezvoltarea comunicarii dintre preoti si mireni, dar si a promovat si a modelat atitudini si comportamente.
                   In Republica Moldova, primul periodic bisericesc a fost Chişiniovskie Eparhialnîe Vedomosti, organ oficial al Ieparhiei Chişinăului şi Hotinului din anul 1867, ediţie bilingvă, cu texte „în oglindă”, ruseşti şi româneşti. Un loc distinct în istoria  presei religioase din Moldova, desigur, ocupă revista Luminătorul- organ oficial al Ieparhiei Chişinăului (1908-1944). O altă revistă bisericească, a fost Misionarul.
 În anii `90, când societatea noastră a fost declarată democrată şi suverană, Bisericii Ortodoxe din Republica Moldova i s-a oferit posibilitatea să-şi rostească şi să promoveze dogma şi învăţătura sa nu numai de pe amvonul bisericesc, ci şi prin mass-media, existenta periodicelor bisericesti nefiind un capriciu al cuiva, ci o necesitate strigenta. Începand cu anul 1995 apar o serie de publicaţii bisericeşti: Datina Creştină, Curierul Ortodox, Alfa şi Omega.
 Primul număr al ziarului  Curierul Ortodox a fost lansat în anul 1995, in cadrul parohiei „Sfantul Dumitru” din or. Chisinau, avand ca fondator Mitropolia Moldovei- 70%  si Biserica Sf.Dumitru- 30% . Este primul organ oficial al Mitropoliei          Moldovei după 1990 şi trebuia să devină „un cristalizator în viaţa cotidiană a clerului şi credincioşilor, prin intermediul căruia s-ar putea face schimb de experienţă, de opinii cu privire la situaţia forurilor reprezentative ale clerului, obiectivele de iluminare şi creştinare a populaţiei din Republica Moldova; lupta, succesele obţinute împotriva curentelor, sectelor ce neagă rolul religiei şi al Bisericii etc.”[1] Totodată, „ziarul urma să răspundă intereselor mai multor categorii de cititori, în paginile lui fiind publicate articole ce ţin de apărarea credinţei ortodoxe, de istoria, cultura noastră, de problemele cu care se confruntă societatea, materiale referitoare la educaţia religioasă în şcoală.”[2]
Acum avem multe ziare religioase cu diferit statut printre care: Curierul Ortodox, Altarul Credintei, Orthodoxia, Toaca, care informeaza crestinii despre evenimentele ce au avut sau vor avea loc, dar care, in primul rind, sunt pilonii de baza ai Bisericii din Republica Moldova.
Actualitatea investigaţiei. 
                   In prezent, un rol important in informarea societatii il are mass-media, dar si internetul, care au devenit concurenti, ducind o „lupta crincena” pentru ocuparea spatiului informational, cit si pentru promovarea valorilor .  Pentru a fi asigurata culturalizarea intensa a omenirii, indeosebi a populatiei Republicii Moldova, este nevoie de o unificare a valorilor materiale, politice, stiintifice, filosofice cu cele morale, religioase. Omenirea nu poate trai fara valori morale, religioase decit in stare de animalitate. Oameni de omenie nu putem fi fara a cunoaste valorile religioase. Si nu putem vorbi despre cultura , fara sa vorbim despre spiritualitate, nici de spiritualitate, fara sa vorbim de Biserica.  Intr-o lume fara principii etice si religioase, legile nu mai au nici o putere. Tot ce este bun la noi si in sinul omenirii, este urmarea vechilor si venerabilelor valori crestine. De aceea ele trebuiesc in primul rind iubite, pastrate, respectate si cultivate cu sfintenie atit de Biserica , cit si de catre mass- media, deoarece doar ele sunt permanente, transcendente si universal valabile.
                   Promovarea acestor valori prin intermediul presei, inclusiv ale presei religioase, reprezinta una dintre cele mai importante functii ale presei – cea de culturalizare. Dar exista si un alt domeniu, mai putin cunoscut, care contribuie la dezvoltarea presei religioase si la indeplinirea functiilor sale – blogosfera - blogurile religioase. Acestea, prin informatiile ce le transmit, asigura conlucrarea mai eficienta dintre Biserica si popor, cit si o eficientizare mai sigura in transmiterea mesajului. Cu regret, aceste tipuri de bloguri sunt foarte putin vizitate de oamenii de rind. Cei cointeresati de aceasta sfera comunicationala sunt specialistii in domeniul religiei si foarte rar – credinciosii simpli. Aceasta se intimpla din motiv ca multi dintre crestini, in mod deosebit cei, de la sate nu au acces la noile tehnologii de comunicare. Daca statele europene si-au creat un cimp informational cu ajutorul noilor tehnologii inca cu 50- 60 de ani in urma, atunci in Republica Moldova acesta incepe sa se dezvolte abia in anii  90. In domeniul religios, primii care au inceput utilizarea acestor noi tehnologii informationale au fost minoritatile religioase, care pina in prezent isi duc activitatea de misionarism prin intermediul calculatorului. Din aceste motive , Biserica a fost nevoita sa se adapteze noilor conditii si sa caute noi metode de a pastori credinciosii. Incepind cu anul 2000 isi fac aparitia primele bloguri ortodoxe, ceea ce duce la indrumarea poporului de catre preoti nu doar prin intermediul predicilor de pe amvon, ci si prin conlucrarea cu acestia, prin dialogurile sustinute cu ajutorul blogurilor . Discutiile purtate de catre preot cu credinciosi, pe calea virtuala duc la marirea numarului membrilor  Bisericii, la cistigarea de noi suflete ce merg pe Corabia Mantuirii. Atit prin mass-media, cit si cu ajutorul blogurilor ortodoxe, Biserica isi creeaza o imagine in societate, o imagine care de catre presa laica deseori este prezentata negativa, si isi promoveaza valorile si scopurile sale. Prezentarea fetei negative a Bisericii, face ca presa religioasa sa se dezvolte si mai intens, inclusiv prin aparitia unor noi ziare, a noi bloguri.
Multi dintre cei „necunoscatori” ai religiei crestin- ortodoxe isi pun intrebarea: De ce este nevoie de o presa religioasa? Si daca avem ziare, de ce mai e necesar sa existe si bloguri ortodoxe? Care este menirea acestora si ce rol joaca ele in promovarea valorilor crestine?
La aceste intrebari, cit si la altele ce tin de domeniul blogosferei ortodoxe, vom raspunde in lucrarea de fata, intrucit acest domeniu este foarte putin exploarat si cunoscut.
Gradul de cercetare a temei în literatura ştiinţifică.
  Faptul ca nu doar in Republica Moldova, ci si in statele vecine – Romania, Ucraina, Rusia, domeniul ce tine de presa religioasa si de blogurile religioase  este unul foarte putin investigat, constituie  o provocare pentru a studia aceasta ramura a presei.
Unele cercetari facute de catre  Alexandru Gribincea, Nicolae Catarean, N.Vladu, Preot. Firmilian (Paloşan), Prot. V. Cazacu, N. Fustei, Silvia Grossu, Aurelian Lavric, Vlad Madan,  sunt prea putine pentru masa de populatie ce este „insetata” de cunostinte, de informatii din orice domeniu, dar indeosebi de informatie din domeniul teologiei, intrucit marea majoritate a populatiei Republicii Moldova este constituita din crestin - ortodocsi.  Acest studiu credem ca va trezi curiozitatea  tuturor celor interesati de presa religioasa si de blogurile ortodoxe, in mod deosebit.
Scopul şi sarcinile investigaţiei.
Lumea  cunoaste prea putine despre activitatea Bisericii Ortodoxe. Un material ortodox intr-o publicatie laica doar aminteste ca printre altele ca undeva exista un oarecare Hristos, vine doar ca un material informativ, ci nu ca unul de analiza profunda, de informare corecta si de indrumare a cititorilor pe calea Ortodoxiei. Cel mai mult doare faptul ca omenirea nici nu isi da straduinta de a-l gasi pe Dumnezeu si de a-l primi in casele sufletelor.
Prezenta investigatie are scopul de a cerceta gradul de informare a populatiei in domeniul religios prin intermediul blogurilor ortodoxe  si de a convinge cititorii ca blogurile , pe linga ziarele religioase au si ele menirea de a cultiva valorile crestine. Studiul este actual intrucit existenta numeroaselor bloguri duce la dezvoltarea interesului oamenilor fata de acestea, la o conlucrare eficienta ,prin intermediul lor, dintre preoti si credinciosi si la o colaborare colegiala dintre teologi si ziaristi.
Baza metodologică a cercetării ştiinţifice.
Orice investigatie stiintifica presupune metode de cercetare. In continuare vom prezenta  metodele  ştiintifice care stau la baza prezentei lucrari:
·        Metoda istorico-descriptivă si metoda longitudinala au  fost utilizate pentru a descrie şi a prezenta evenimentele legate de evolutia presei religioase si a blogurilor ortodoxe din Republica Moldova.
·        Expunerea s-a bazat si pe metoda analizei - pe compararea diferitelor fapte, opinii, declaraţii şi observaţii care au permis formarea propriei opinii in tratarea subiectului dat.
·        Contet-analiza este o altă metodă utilizată cu scopul de a studia  frecvenţa tratării subiectelor cu caracter religios.
·        Metoda deductivă, care indică capacitatea şi gradul de înţelegere a ceea ce se constată, precum şi prezenţa spiritului analitic, care permite la rîndul sau, utilizarea  metodei analitice sunt prezente în această lucrare.
·        Metoda transversala s-a bazat pe analiza unui sondaj efectuat in randul populatiei consumatoare de informatie.
·        Abordarea sistemică a permis abordarea subiectului lucrării ca un tot întreg.
Originalitatea ştiinţifică a investigaţiei.  Astazi tot mai multi oameni utilizeaza internetul ca sursa de informare si isi creeaza bloguri pentru a putea comunica mai usor cu cei din jur, pe diferite teme. Dezvoltarea blogurilor, afinitatile si deosebirile lor cu presa scrisa,  cit si rolul lor in informare a populatiei, sunt doar citeva puncte ce urmeaza a fi studiate in lucrarea de fata.  În teză este prezentat  modul în care a evoluat presa religioasă din Republica Moldova în perioada 1995 - 2010.
Tema prezentului studiu presupune analiza celor mai importante bloguri religioase si aportul lor in promovarea valorilor moral- spirituale ale neamului nostru. Motivul unei astfel de preocupări şi necesitatea abordării unui astfel de subiect este determinat de situatia in care se afla in prezent presa religioasa.
Volumul şi structura tezei.
Studiu se constituie din două capitole: Mass-media  religioasa  din Republica Moldova – caracteristici generale si Blogurile ortodoxe- calea spre jurnalism.
Capitolul 1 este format din doua paragrafe. Blogging vs jurnalism traditional constituie primul paragraf care incearca sa explice particularitatile blogging-ului si ale jurnalismului traditional si sa demonstreze ca jurnalismul ortodox practicat pe bloguri este parte a jurnalismului traditional. Tot aici se descriu avantajele si dezavantajele blogurilor, functiile presei, cat si deosebirile dintre un blogger si un jurnalist.
Blogurile ortodoxe- scop, calitati, merite- este titlul celui de-al doilea paragraf. Aici se incearca de a compara jurnalismul ortodox din alte tari, cu cel din Republica Moldova; de a demonstra ca blogurile ortodoxe promoveaza  valori moral- spirituale. De asemenea, aici se raspunde la intrebarea cine trebuie sa scrie pe blogurile ortodoxe?.
Cel de-al doilea capitol al prezentului studiu este intitulat Blogurile ortodoxe- calea spre jurnalism. Acest capitol este format dintr-un singur paragraf Reflectarea subiectelor religioase in paginile ziarelor nationale Saptamana si Timpul in comparatie cu blogurile ortodoxe - face o trecere in revista a blogurilor ortodoxe existente in Republica Moldova, si caracterizeaza cele mai active bloguri. Tot aici se analizeaza doua dintre ziarele nationale Saptamana si Timpul, in cee ce priveste reflectarea evenimentelor religioase in paginile lor. De remarcat ca in Republica Moldova se ofera foarte putin spatiu in ziare pentru tematica religioasa.










Capitolul I.        
Mass-media  religioasa  din Republica Moldova – caracteristici generale.
 
                                   1.1          Blogging vs jurnalism traditional

                   „ Mass- media are pretutindeni in lume o importanta deosebita, constituindu-                     se astazi intr-o forma imensa, influentindu-i  profund pe oameni in felul de a intelege lumea, viata si chiar propria lor existenta”.[3]
Mass-media este o importanta sursa de informatii atit timp cit puterea ei este folosita inteligent si obiectiv.
          Cele mai raspandite mijloace de informare sunt presa scrisa, televiziunea, radioul si internetul. Acestea ocupa primele locuri ca popularitate, deoarece informatia este transmisa usor individului. Din pacate, acestea sunt si principalele mijloace de dezinformare, pentru ca informatia gresita poate sa ajunga rapid la indivizi.
Mihai Coman distinge următoarele funcţii ale presei:[4]
1. Functia de informare - ziarele, revistele, radioul, televiziunea si Internetul sunt canale care, prin informatiile difuzate satisfac o nevoie fundamentala a omului modern: informarea.
2. Functia de interpretare - in calitate de consumatori de informatii, suntem ajutati de catre mass-media  direct in interpretarea unor evenimente prin productii specifice de tipul editorialului sau al comentariului.
3. Functia instructiv-culturalizatoare -   se realizeaza prin difuzarea de informatii, cunostinte cultural-stiintifice.  
4. Functia de liant - aceasta se refera la faptul ca poate genera un mecanism de solidaritate sociala, in caz de calamitati naturale, de exemplu.
5. Functia de divertisment -  raspunde dorintei de relaxare a omului stresat de solicitarile profesionale.
Aceleasi functii si acelasi scop il are si internetul, ca parte componenta a mass-media, dar acestea sunt realizate cel mai des prin intermediul site-urilor si blogurilor, care realizeaza in primul rind , comunicarea intre oameni.
Ce este un blog si un site?
Conform portalului Wikipedia, cea mai mare enciclopedie on-line, “un blog (cuvânt artificial, combinat, provenit de la expresia engleză web log = jurnal pe Internet ) este o publicaţie web (un text scris) ce conţine articole periodice sau /şi cu actualizare neîntreruptă, ce au de obicei un caracter personal, fiind administrat de un individ[5]. Ca regulă, actualizarea blogurilor constă nu în modificarea directă a textului existent, ci în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuţiile fiind afişate în ordine cronologică inversă (cele mai proaspete apar imediat, sus, la vedere). Acest gen de publicaţii web sunt accesibile publicului larg.  Scopul blogurilor variază foarte mult, de la jurnale personale şi până la "armele" publicitare ale campaniilor politice, ale programelor media sau ale diferitelor companii comerciale. De asemenea, ele variază şi în funcţie de autor - de la unul singur, la o comunitate întreagă. Drept exemple de bloguri pot servi: accenttv.blogspot.com,  petrucliofos.blogspot.com,  iuriesandutza.wordpress.com.
 Nu toate site-urile si blogurile sunt credibile, din motivul ca nimeni nu duce un control asupra calitatii si veridicitatii lor.
SITE- ul e  ”pagina oficiala a unei firme, institutii, persoane... cu prezentarea generala a acesteia. Informatia e stabila si se schimba mai rar[6]. Pe linga pagina principala, site-ul poate avea o multime de alte pagini, poate la fel de importante, in dependenta de structura organizatiei, serviciile oferite de o companie si alte diverse necesitati.
Blogurile au devenit dominante in reteaua globala de internet, diferentele dintre siteurile traditionale si bloguri devenind  tot mai sterse pentru foarte multi blogheri si utilizatori ai internetului.
·        Principala diferenta dintre un site si un blog e ca blogul e un jurnal online. Desigur ca si un site poate fi folosit in acelasi fel, el devine insa atunci blog. Blogul are o singura pagina principala in care apar toate articolele noi, astfel ca pagina e inoita de fiecare data. Mai pot fi si citeva pagini auxiliare, mai des, o pagina despre autorul blogului... dar ,de regula, blogurile au o structura mult mai simpla decit un site.
·        Un blog poate fi creat si administrat mai usor decit un site, atit datorita platformelor gen - wordpress, blogger... care ofera uneltele crearii acestui blog si a administrarii lui fara mare efort, cit si datorita faptului ca siteurile sunt foarte diferite intre ele ca aspect, structura, functionalitate ,deci mult mai greu de creat decit blogurile.
·        Blogurile sunt ,de asemenea, mult mai des urmarite de google, astfel ca un articol publicat poate fi gasit prin intermediul unui motor de cautare foarte repede, in timp ce informatia noua postata pe un site trebuie sa astepte un timp pentru a fi accesibila.
·        Alta particularitate pentru bloguri e ca bloggerii se simt ca parte a unei comunitati (blogosfera) urmarindu-se intre dinsii, sustinid idei comune, discutind chiar si in contradictoriu. In ceea ce priveste siteurile, chiar daca exista directoare web care le unesc si le impart pe categorii, specificul oficial si institutional nu le permite sa se organizeze in comunitati de felul blogurilor.
·        Blogul, constituind o tendinta tot mai mare in ultimii ani, beneficiaza de o sumedenie de instrumente (widget-uri) care sa-i dea functionalitati in plus: orasele de unde vin ultimii vizitatori, ultimele comentarii, top articole. Apar si instrumente ce permit urmarirea blogurilor pentru depistarea celor mai discutate teme, a celor mai populare bloguri, pentru clasificarea pe categorii.
·        Desi un site poate fi construit astfel incit sa fie asemenea unui blog, permitind comentarii la articole, si articole personalizate, totusi, niciodata nu va reusi sa ia locul blogului, pentru ca atunci cind vorbim de blog, ne referim la comunitate, la dezbateri, la comunicare intre persoane. Chiar daca siteul este informativ, el devine plictisitor, in timp ce blogul traieste, e suflul persoanelor si urechile atintite ale celor ce o asculta.
Comunicarea prin blog are atit avantaje , cit si dezavantaje.
Avantaje :
-  83% dintre companiile  care au blog au remarcat o crestere a traficului pe site-ul oficial, vizitatorii venind de pe blog;
-  59%  au fost contactate de catre jurnalisti prin blog.
-  53% au avut aparitii in presa pornind de la blog.
-  blogul reprezinta un canal de comunicare informal , dar credibil , interactiv.
-  datorita blogului feedback-ul are loc in timp real.
-   se  poate  raspunde rapid acuzatiilor sau comentariilor negative.
-  blogul permite aflarea ingrijorarilor  vizitatorilor - blogul poate fi un canal de comunicare eficient.
-  atrage atentia tinerilor, cu varste intre 18-30 ani, un target dificil de atins prin mijlocele traditionale de comunicare
-  blogul are puterea de a crea o comunitate  .               
Dezavantaje :
Conform studiilor, dependenţa de calculator se capătă foarte rapid, în aproape 3 luni de la începutul utilizării acestui serviciu.  Sunt cunoscute cazuri în care cei care nu au putut să se mai despartă de computer şi-au pierdut slujbele, familiile şi banii. Cei care utilizeaza blogul ca mijloc de comunicare , de asemenea, devin dependenti de acesta, deseori neobservind trecerea timpului, neacordind atentie celor din jurul lor.
-   Daca publicarea oricaror  materiale in ziare cere documentare, postarea unui material pe pagina  blogului  nu cere acest lucru, foarte usor putindu-se duce in eroare cititorii, intrucit multe informatii postate  pe blog sunt doar niste opinii ale utilizatorilor.                  
-  Administrarea blogurilor necesita un plus de timp si uneori, in cazul comunitatilor, companiilor, un plus de resurse umane.
 In cazul in care autorii blogului nu sunt pregatiti corespunzator in prealabil cu privire la ce se poate posta si ce nu, exista riscul sa se faca publice informatii confidentiale .
-   Exista posibilitatea ca feedback-ul primit sa nu fie mereu unul pozitiv. Mai mult, te poti astepta sa primesti critici rautacioase, adesea gratuite.
Cei care scriu pe bloguri nu sunt jurnalisti, sunt “amatori ai scrisului”, in cele mai dese cazuri. Acestia nici nu cunosc macar genurile jurnalistice sau regulile scrierii unui material jurnalistic.
In ultima vreme bloggingul ia din ce in ce mai multa amploare, dorind parca sa acapareze jurnalismul traditional. Apare intrebarea: blogurile  pot fi considerate ca parte a jurnalismului?  Blogul este, practic, o a doua varianta a jurnalismului traditional(presa scrisa). Bloggingul si blogurile nu sunt una si aceeasi cu jurnalismul si jurnalistii. Fiecare are specificul sau.
·        Bloggerul  deseori nu are acces direct la sursa de informatie, lucru care poate dauna credibilitatii, insa acesta scrie adevarul asa cum il vede el. Pe de alta parte, jurnalistii iau contact direct cu sursa , calatoresc si vad cu ochii lor evenimentul, insa acestea sunt siliti sa stea incadrati intre „Cine? Ce?  Unde? Cind?De ce? Si Cum?”, caci „pentru un jurnalist acestea sunt intrebarile de capetenie”[7], sa puna „sare si piper” in articole in ideea de a le face mai „gustoase ” pentru masele de oameni din ce in ce mai plictisiti.
·        Jurnalistul (unii) scrie pentru salariu, bloggerul- din placere.
·        Bloggerul primeste un feedback instantaneu, in urma articolului postat, in jurnalismul traditional feedbackul apare mai incet (exceptand jurnalismul on-line, parte a new-media, care insa se ghideaza dupa regulile clasice ale jurnalismului ), feedback-ul ajutandu-l pe acesta sa isi corecteze anumite greseli, sa cunoasca parerea cititorilor si impactul pe care articolul sau  stirea postata o are asupra comunitatii.
·        Bloggerul poate spune ce crede el despre orice, pe ciand jurnalistul se supune unor anumite reguli jurnalistice, trebuie sa fie pe cit mai obiectiv posibil. Jurnalistul scrie ce se cere, bloggerul scrie ce vrea. Desi treteaza cam aceleasi subiecte, fac parte din sfere diferite. Jurnalistul poate fi blogger, nu orice blogger poate fi jurnalist.   Chiar daca exista jurnalisti care au blog, ceea ce scriu ei la ziare, este diferit de ceea ce vor scrie in propriul blog, caci modul de gindire a ideilor difera in dependenta de locul in care vor ajunge acestea – tiparite sau postate pe un blog. In ciuda faptului ca  tendintele jurnalistice au capatata o directie spre internet, nicidecum nu va disparea ziarul clasic, pe hartie.
 Blogul nu va lua niciodata locul jurnalismului, deoarece nu se supune unor anumite reguli jurnalistice, printre care:
- obiectivitatea si echidistanta subiectului abordat, (blogul este prin excelenta subiectiv, o exceptie fiind blogurile specializate, dar nici acelea nu scapa de subiectivism in totalitate);
- articole documentate corespunzator;
- prezenta celor 6 intrebari esentiale in jurnalism: Cine?Ce? Unde? Cand? Cum? De ce?;
- formularea corecta a unei stiri, a unui reportaj, a unui documentar, ancheta;
- prezentarea unor informatii care intereseaza publicul general, din imediata apropiere a locului unde s-a intamplat ceva.
Un singur blogger nu poate urma toate aceste cerinte, pentru ca nu exista motivatia necesara de a face din blogul sau un site cu reguli rigide, doar pentru a practica „jurnalism ca la carte”. Din nou, un blog colectiv nu se va axa pe jurnalismul traditional, ci va imprumuta de la acesta unul- doua formate, restul continutului bazandu-se pe formatul din new-media:
- absenta regulilor;
- lipsa cenzurii;
- subiectivitatea;
- multiple domenii de interes;
- lipsa respectului fata de cititori(dupa cum se stie, multi bloggeri spun „fac ce vreau pe blogul meu”).
          Bloggingul nu se confunda cu jurnalismul. Jurnalistul si bloggerul au in comun numai libertatea de exprimare si sursa de inspiratie. De asemenea, inneditul din scriitura unui blogger, care aduce cititorii, se poate asemana cu cautarea lucrurilor interesante si noi, pentru  atragerea de cititori cand e vorba de o publicatie. Deosebirea este, insa, clara. Un blogger va putea trece mai usor peste pasii de scriere a unei stiri, amprenta personala fiind mai des utilizata in redactarea si postarea informatiei. Practic, e vorba mai mult de un stil editorialistic, care este datorat si talentului bloggerului de a suplini unele reguli jurnalistice.
 Sunt bloguri unde se scrie bine, sunt bloguri unde se scrie religie, literatura, sunt bloguri unde se scrie prost si bloguri unde nu se face nimic. Tocmai aceasta libertate , aproape totala, da farmec blogosferei. Exceptie fac blogurile specializate(cultura, religie,medicina, economie, tehnologie) , care se apropie foarte mult de jurnalismul traditional, prin faptul ca se adreseaza unui public bine stabilit, foloseste un anumit limbaj, un anumit mod de abordare a subiectului. Blogurile specializate ofera informatii unui segment limitat de cititori. Dar blogurile care diseca diferite subiecte si care nu sunt specializate pe un segment sau altul, atrag mai greu cititori constanti, mai ales pe  cei de tagma cititorilor avizi de presa.
In concluzie, blogurile vin in completarea jurnalismului traditional, reprezinta o alternativa la rigiditatea presei , o alta abordare a evenimentelor.


1.2 Blogurile ortodoxe- scop, calitati, merite.

Din cele expuse mai sus, observam ca pot fi considerate ca parte din jurnalism numai blogurile specializate. In continuare, referindu-ne la presa, vom include in acest termen si notiunea de blog specializat.
Blogurile sunt impartite pe categorii. Una din aceste categorii este Religia – blogurile religioase. Existenta a astfel de bloguri este absolut necesara, intrucit cu ajutorul acestora este promovata credinta neamului nostru, Sfintii neamului, dar se fac cunoscute si problemele cu care se cronfunta Biserica Ortodoxa din Moldova si nu numai. Cu ajutorul blogurilor se face  promovarea valorilor morale si religioase, intrucit cei care comunica prin intermediul acestui tip de blog sunt cointeresati sa aiba cit mai multi vizitatori si publica articole cit mai atractive si cit mai pozitive din punctul de vedere al informatiei publicate. Presa laica, blogurile laice, de asemenea, participa nemijlocit la promovarea valorilor moral- spirituale, prin materialele prezentate cu referire la Biserica, prin campaniile sociale organizate.
Daca ziarele,TV-ul si radioul au scopul de a fi procurate, vizionate, audiate  intr-un timp cit mai scurt si deseori fac publice informatii nedocumentate, deformate, trecind adevarul intr-un plan secundar!!!, atunci blogurile ofera informatie credibila, deoarece cei care scriu acolo sunt martori la evenimente, discuta despre ceea ce a avut sau urmeaza sa aiba loc. Daca e vorba de un conflict intre preoti, mass-media[8], presa laica, insetata de senzational, imediat va prezenta conflictul cu cele mai intrigante cuvinte,imagini, documentindu-se doar “de ochii lumii”, pe cind blogurile ortodoxe au scopul de a prezenta adevarul asa cum este el, cu partile sale bune sau rele, acestea neobtinind nici un profit. ”Un gazetar...este omul fara temere, omul de lupta. Pe el nu-l intereseaza repercursiunile pe plan personal de pe urma scrisului lui. El lupta pentru adevar! E un soldat al cuvantului”.[9]  “Asemenea majoritatii eroilor, jurnalistii au si ei defecte. Luati in ansamblu, au o prestatie mai proasta decat cei care lucreaza in alte domenii, deoarece o mare parte dintre ei au obiceiul de a exagera, a simplifica si a destorsiona adevarul, o parte din breasla a ajuns sa fie asociata cu lipsa intentionata de onestitate.”[10]  Acest lucru se intimpla si din motivul ca “...aşa este politica editorială a publicaţiei. Nu consider că mass-media ar trebui să facă publice doar cazurile ieşite din comun. Misiunea acesteia este de a informa obiectiv şi prompt despre orice eveniment, indiferent de natura lui...[11] De mass-media depinde foarte mult ce autoritate va avea Biserica in societate. Sint state unde emisiunile religioase de la TV si Radio, rubricile din ziare dedicate religiei , nu lipsesc, dar in Republica Moldova mai este mult de lucrat la acest capitol.  In Romania exista chiar si multe  posturi de radio religioase – Radio Trinitas,Radio Renasterea, Radio Ortodoxia, Radio Logos, Ortodox Radio,cit si postul de televiziune al Patriarhiei Romane – TrinitasTV, in Cipru- postul TV O Logos-al Arhiepiscopiei Ciprului, in Grecia, fiecare eparhie isi are propriul post de radio, dar in Republica Moldova constatăm că tematica religioasă lipseşte cu desăvîrşire din paginele publicaţiilor laice, existind doar unele emisiuni cu tematica religioasa la citeva posturi Radio si TV. ”Tematica religioasa nu e numai transmisiune in direct a Serviciului divin”[12] iar  „...vina trebuie să o căutăm atît în rîndul ziariştilor cît şi cel al teologilor”.[13]
„In ceea ce priveste publicatiile laice, exista o mica problema: Republica Moldova, care incepe sa se inscrie in familia tarilor democratice libere a preluat inevitabil unele din principiile dupa care actioneaza jurnalismul in Occident. Presa in lumea libera porneste de la un principiu care spune: „vestile bune nu sunt stiri”. Mass-media este anihtiata si vaneaza in special senzationalul: sunt prezentate in primul rand crime, tot felul de calamitati, fenomene negative. Problema celor care lucreaza in aceste institutii de presa laice este sa mearga, intr-un  fel, impotriva curentului, sa promoveze valori, care in acele publicatii nu vor aparea niciodata pe prima pagina. Subiectele despre religie nu vor aparea niciodata pe prima pagina a unor astfel de publicatii. In aceasta situatie misiunea jurnalistilor care vor sa promoveze valori  morale si religioase sanatoase, devine mai dificila, dar si mai interesanta ”.[14]  „Valorile moral-spirituale nu pot fi promovate prin cîteva ştiri ocazionale, într-o societate cum este cea din România (si Republica Moldova) este nevoie de ample materiale ce fac parte atît din categoria celor analitice cît şi celor publicistico-literare.”[15] De asemenea, in statele vecine este dezvoltata intens si blogosfera religioasa, pe cind in Moldova, cu parere de rau, aceasta a fost cunoscuta abia prin anul  2006 - 2007.
In Republica Moldova, jurnalismul ortodox cunoaste  dezvoltare vertiginoasa. Dar cu toate acestea, ziarele ortodoxe au un tiraj foarte mic. Acest lucru se intampla din lipsa finantelor. Un ziar nu se poate intretine singur pe sine, intrucat are nevoie de finantatori. Banii veniti de pe urma abonamentelor(pentru “Curierul Ortodox” si “Altarul Credintei”), cit si din finantele parohiilor(pentru ziarele parohiale) sunt foarte putini, dar un ziar pentru a functiona conform tuturor cerintelor, trebuie sa dispuna de sume de bani. De aici vine si lipsa unor jurnalisti calificati in acest domeniu, pentru ca intr-o societate unde banul este cel mai important, iar o familie trebuie intretinuta (pentru jurnalistii care au familii), jurnalistul va merge sa activeze la un ziar care “plateste bine”. Din acest motiv au aparut blogurile religioase- din dorinta oamenilor de a se afirma, de a cunoaste mai  multe din domeniul religiei, de a discuta despre anumite probleme pe care, din pacate in cele mai multe biserici, nu le pot discuta cu preotii.
Cine trebuie sa scrie pe blogurile ortodoxe?  Foarte relevant este raspunsul Părintelui  Protosinghel Firmilian (Paloşan), preot slujitor la Mănăstirea „Sf. Antonie cel Mare", România,fost doctorand al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării din cadrul Universităţii de Stat din Moldova, caruia fiindu-I adresata intrebarea “de catre cine trebuie sa fie semnate materialele jurnalistice cu caracter religios?” raspunde ca in  jurnalismul ortodox trebuie sa scrie  “persoanele care au studii atît în domeniul jurnalismului cît şi cel al teologiei.  Jurnalismul religios este dator să promoveze valorile creştine pe înţelesul fiecărui enoriaş. Dacă presa laică specializată îşi are specificul său şi respectiv un limbaj unanim acceptat de cei care activează în domeniu, similară este starea de lucruri şi în ceea ce priveşte presa religioasă. Aici gazetarii prin esenţă nu pot utiliza un limbaj prea sofisticat.”[16]  Dar si acestia- jurnalisti sau teologi , care scriu la ziarele religioase sau pe blogurile ortodoxe, trebuie, intii de toate, sa se documenteze despre ceea ce scriu. A fi documentat este o conditie necesara(dar nu suficienta!).  Documentarea nu este un scop in sine. Cei care practica jurnalismul religios, asemeni tuturor jurnalistilor, nu se documenteaza pentru a remarca opinia publica cat sunt de documentati, caci opinia publica este interesata de informatia primita, iar in jurnalismul ortodox loc pentru erori nu exista.
Marea problema a acestui gen de presa este lipsa unor jurnalisti pregatiti  in domeniul religios, care ar mediatiza evenimentele religioase. Unii jurnalisti consacrati ai acestui domeniu, cum ar fi- Iulian Proca, Igor Pinzaru, Nicoleta Paduret,Lliliana Trohin,Alina Grigoras, isi aduc un aport considerabil la dezvoltarea  acestui tip  de presa, dar acestia sunt prea putini pentru o tara care se declara mai mult de 90 %  crestin-ortodoxa. Intre 9-15 iunie anul trecut, in incinta Manastirii Frumoasa, r.Calarasi s-au desfasurat lucrarile seminarului cu genericul “Instruirea tinerilor jurnalisti in abordarea tematicii religioase”, organizat de catre Mitropolia Moldovei in colaborare cu Facultatea de Jurnalism si Stiinte ale Comunicarii din cadrul Universitatii de Stat din Moldova.[17] Daca macar in fiecare vara ar fi organizate astfel de seminare, cu siguranta se vor gasi solutii spre depasirea crizei in care se afla presa religioasa. In acest sens, pentru sporirea jurnalismului ortodox “este nevoie de o agentie ortodoxa de stiri, care sa activeze la mitropolie si sa aiba un responsabil, pentru ca altfel presa anticrestina publica zvonuri urate despre Biserica noastra. O agentie ortodoxa ar fi cea care ar da girul, ar pune stampila - iata pozitia noastra, restul sunt minciuni, zvonuri ”[18] si “pentru a populariza si a promova publicatiile cu caracter ortodox, s-a propus editarea unui ghid al presei ortodoxe”.[19] Aceste articole au fost scrise in anul 2006, dar , dupa cum se vede, nu au fost luate masuri nici pana in 2010.  Probabil acest lucru se intampla din motiv ca nu este o legatura strinsa intre Biserica- Mass-media- Societate, care ar trebui sa axeze  pe sferele ce tin de :
·        Realizarea pacii la nivel international, interetnic si civic, promovarea intelegerii reciproce si a colaborarii intre oameni, popoare si state;
·        Pastrarea moralitatii in societate;
·        Dialogul cu organele puterii de stat din toate domeniile si la toate nivelurile in chestiunile importante pentru Biserica si societate;
·        Educatia si formarea spirituala, culturala, morala si patriotica, etc.






     Capitolul 2. Blogurile ortodoxe- calea spre jurnalism(studiu de caz)
2.1 Reflectarea subiectelor religioase in paginile ziarelor nationale Saptamana si Timpul in comparatie cu blogurile ortodoxe
Prezentul studiu are scopul de a trece in revista blogurile din Republica Moldova, de a le analiza pe cele mai importante si   modul in care ziarele Timpul si Saptamina abordeaza subiectele cu referire la religie.
Monitorizarea tuturor blogurilor ortodoxe, cit si a ziarelor Timpul si Saptamina are urmatoarele obiective:
-de a trece în revistă modalităţile existente de reflectare a subiectelor religioase;
-de a analiza comparativ aspectul calitativ şi cantitativ al ziarelor si blogurilor ortodoxe;
-de a determina pe cît de profunde şi cuprinzătoare sunt materialele cu tematică religioasa.
In prezent, in Republica Moldova exista urmatoarele bloguri ortodoxe inregistrate pe www.blogspot.com si www.wordpress.com  : 
1.     hristofor.wordpress.com   
2.     prgabriel.wordpress.com     
6.      bisericaortodoxa.blogspot.com     
8.      fratelesuferintei.blogspot.com     
9.      mihaicaragiu.blogspot.com     
11.  secte.ablog.ro   
19. vreaumintuire.wordpress.com
20. savatie.wordpress.com
21. grinauti.blogspot.com
22. macareuca.blogspot.com
23. mihailmaster.wordpress.com
24. ortodoxstudent.wordpress.com
25. iulianproca.blogspot.com
26. filmeortodoxe.blogspot.com
27. protl.wordpress.com

28. orthopraxia.wordpress.com

29. ionbacal.wordpress.com

30. kiriakon. wordpress.com

31. curierulortodox.info/blog

32. manastireazloti.wordpress.com

33. cristianstavriu. wordpress.com

34. luminatorul. wordpress.com

35. credintainadevar.blogspot.com

36. blog.teologie.net

37. gradinaruldeciresi.wordpress.com

38. porumbei-chisinau.blogspot.com

39. acatistier.blogspot.com

40. ioanovostado.wordpress.com
41. apologeticum.wordpress.com
42. c-tarziu.blogspot.com
43. laurentiudumitru.ro/blog
44. rafaeludriste.blogspot.com
45. razvan-codrescu.blogspot.com
46. clopotarul.blogspot.com
47. colectieicoane.blogspot.com
48. dictionarortodox.blogspot.com
49. ortodoxiesiviata.blogspot.com
50. desprespovedanie.blogspot.com
51. gingasia.blogspot.com
52. de-vorba-cu-mine.blogspot.com
53. dumnezeuestedragoste.blogspot.com
54. gabriela-artadeatrai.blogspot.com
55. adriana-dardindar.blogspot.com
56. cazacugheorghe.blogspot.com
57. cuvintultacerii.blogspot.com
58. gheorghediacon.blogspot.com
Institutiile media ar trebui sa fie celea care promoveaza cel mai mult valorile moral-spirituale, dar, cu parere de rau, acest lucru ori nu se intampla, ori e foarte rar. Din acest motiv a aparut acest nou tip de presa- blogurile ortodoxe, acolo unde exista libertatea la exprimare, iar cenzura -  lipseste. Blogurile ortodoxe  trebuie sa fie asemeni revistei “Luminatorul”- sa aiba scopul “de a-si implini datoria de a lumina poporul prin scrieri, sa lumineze pe cei ce zac intru intunericul nestiintei...”.[20]  Aceasta este  misiunea celor care scriu pe aceste bloguri.
Efectuand un sondaj pe un esantion de 1000 de persoane cu virste cuprinse intre 16-50 de ani, cu diferite ocupatii, raspunzand la intrebarea “cine ar trebui sa scrie pe blogurile ortodoxe? ”  s-a obtinut urmatorul rezultat:
12,3 % au raspuns – jurnalisti,                     
30,2 % - teologi,                                            
57,5 % - sa colaboreze intre ei.
De asemenea, dintre cei 64 de respondenti care au avut amabilitatea sa participe la un alt sondaj si sa raspunda la intrebarea “ce asteptati de la un blog ortodox?”, 31 au opinat ca ei cauta explicatii teologice profunde, iar 33 doresc elemente incipiente despre credinta ortodoxa. De aici ajungem la concluzia ca cititorii blogurilor ortodoxe sunt oameni cu experienta teologica si tocmai de aceea isi doresc explicatii teologice profunde. Dar e nevoie si de lucruri lamuritoare,pentru credinta noastra, pentru ca este posibil ca blogul sa aiba si vizitatori ocazionali, care au nevoie de lamuriri de inceput.
Facand o comparatie cu ziarele Timpul si Saptamana, se observa ca si acolo, ca si pe bloguri, nu scriu jurnalisti teologi; la ziare scriu jurnalisti, iar pe bloguri- oameni crestini sau teologi.
Conform criteriului proprietarul blogului , blogurile se impart in:
1.     Bloguri ale Manastirilor- manastireazloti.wordpress.com

2.     Bloguri ale Bisericilor- macareuca.blogspot.com;  grinauti.blogspot.com;  bisericaortodoxa.blogspot.com; ioanovostado.wordpress.com

3.     Bloguri ale ziarelor- luminatorul.wordpress.com;  curierulortodox.info/blog

4.     Bloguri ale Protopopiatelor- protl.wordpress.com

5.     Bloguri ale ziaristilor- iulianproca.blogspot.com

6.     Bloguri ale Preotilor- gingasia.blogspot.com; de-vorba-cu-mine.blogspot.com; dumnezeuestedragoste.blogspot.com; gabriela-artadeatrai.blogspot.com;
     adrianadardindar.blogspot.com;  cazacugheorghe.blogspot.com;      fratelesuferintei.blogspot.com; cuvintultacerii.blogspot.com;   gheorghediacon.blogspot.com;  savatie.wordpress.com
7.     Bloguri ale Asociatiilor Crestine- sufletpentrueducatie.wordpress.com;  ascormd.blogspot.com
Exista si bloguri care au fost inregistrate, dar ultima informatie a fost postata cu foarte mult timp in urma, deci, sunt bloguri care nu activeaza. Exemple relevante in acest sens sunt: manastireazloti.wordpress.com, documentar-ortodox.blogspot.com, luminatorul.wordpress.com, ascormd.blogspot.com, iulianproca.blogspot.com, grinauti.blogspot.com, macareuca.blogspot.com.    Pe celelalte bloguri ortodoxe este postata informatie mai des la sarbatori  sau la diferite aniversari: „La ceas aniversar.Intru multi si fericiti ani!”, „Invierea Domnului la Biserica Sfantul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava” (bisericaortodoxa.blogspot.com), „Sfantul Mare Mucenic Gheorghe”(sfintiiparinti.blogspot.com), „Veniti de luati Lumină sau blasfemie satanică de Învierea Domnului”( vreaumantuire.wordpress.com).
Cele mai active bloguri sunt:
·        bisericaortodoxa.blogspot.com- care este cel mai activ dintre toate blogurile ortodoxe, fiind si cel mai vizitat- 60-70 vizitatori pe zi, succes obtinut in 2 ani. Cele mai citite rubrici sunt- Din viata parohiei, Eveniment, Aniversari si Orarul serviciilor divine, iar temele cele mai abordate sunt legate de activitatea Preotului Paroh Severian Gheras, de evenimentele ce au loc in Parohie, de prezenta Parintelui Severian la diferite emisiuni televizate  si de porumbeii pe care Biserica ii detine. Titlurile cele mai relevante in acest sens sunt: „La ceas aniversar.Intru multi si fericiti ani!”, „Constientizand darul primit de la Dumnezeu, nicicand nu am avut interes fata de distinctii”, „Sarbatoarea Sfantului Spiridon in localitatea Herta”, „Documentar despre porumbeii nostri”, etc.  Majoritatea materialelor sunt semnate de un ziarist sau sunt preluate de la postul de televiziune - Jurnal TV. Sunt utilizate toate genurile jurnalistice – stire- „A aparut cartea Oamenii lui Dumnezeu din Basarabia de altadata”, „Chivot cu Sfinte Moaste...”, reportaj- „180 de ani de la nastere si 100 de ani de la moartea Sfantului Ioan de Kronstadt”, „ Sfintirea Rastignirii de linga Biserica Sfantul Ioan de la Suceava”, interviu- „Pelerinajul- mijloc de purificare”, „Constientizand darul primit de la Dumnezeu, nicicand nu am avut interes fata de distinctii”. Chiar daca este unul dintre cele mai vizitate bloguri, totusi, nici unul dintre materialele plasate nu a fost comentat. Aceasta demonstreaza ca cititorii impartasesc aceleasi idei cu autorii si ca de fapt, urmaresc blogul bisericaortodoxa.blogspot.com pentru a fi informati cu referire la evenimentele ce au loc in aceasta parohie. Un element care evidentiaza acest blog de celelalte este rubrica „Orarul serviciilor divine” unde, in fiecare luna este plasat orarul slujbelor ce urmeaza a fi realizate.
·        mihailmaster.wordpress.com- Blogul cu denumirea Noua Galilee- blog de gandire si cultura crestina, este unul dintre blogurile care a pus inceput blogosferei crestine in Republica Moldova, activand din iunie 2007. De asemenea, se plaseaza pe locul 2 dupa numarul de vizitatori pe zi- 60-65 vizite. In fiecare luna sunt postate in medie de 6- 7 materiale, majoritatea fiind preluate din cartile crestine si fiind semnate de autorii acestor carti, cat si extrase din invataturile Sfintilor Parinti : „Mircea Eliade- Despre Ortodoxie”, „Despre vedenia staretului Antonie”, „Despre batrani”, Radu Preda – Comunismul, o modernitate eşuată. Fiind foarte vizitat, acest blog aduna si multe comentarii la articolele postate: „Ce ziceau Parintii romani de la Sfantul Munte?”- 3 comentarii, „Despre cel de-al 8-lea Sobor a toata lumea”- 4 comentarii, „Despre batrani”- 2 comentarii, „Rugaciune pentru proslavirea noilor Mucenici”- 2 comentarii, „In cautarea lui Dumnezeu...”- 4 comentarii, „Infricosata judecata”- 4 comentarii. Acestea sunt si cele mai citite postari. Este un blog ce apartine unui teolog.


·        hristofor.wordpress.com- Blogul Popas Alternativ apartine unui crestin de rand si activeaza din octombrie 2007. Sunt postate  cate 5-6 materiale pe luna, iar cele mai vizitate articole sunt cele care fac referire la Ortodoxie si Atitudine. Acest blog aduna cate  32 vizite pe zi, cele mai citite postari fiind cele care abordeaza tema  Biserica si erezie. Rubricile cele mai vizitate  sunt: Atitudine, Ortodoxie, Apusul, Ganduri. Majoritatea articolelor postate sunt comentate, printre care: „Ce nu vor sa inteleaga nou-stilistii...?”- 20 comentarii, „Este Patriarhatul de Constantinopol centrul Ortodoxiei?”-15 comentarii, „Imagine modesta si inocenta...?”-4 comentarii, „Romanimea profunda”- 5 comentarii.  Blogul Popas Alternativ sustine campaniile: „Pastrati curata Biserica!” si „Din temnite spre sinaxare”
·        vreaumantuire.wordpress.com- este un blog care are aproximativ 13 vizitatori pe zi, succes obtinut timp de un an, caci activeaza din aprilie 2009. In fiecare luna sunt plasate aproximativ 4- 5 materiale. Cele mai citite se refera la Ortodoxie, la Biserica Ortodoxa Rusa, Biserica Ortodoxa din Moldova, Dumnezeu si Iisus Hristos, iar cele mai comentate postari sunt: „Capitala Moldovei nu este sinagoga!”- 20 comentarii, „Aratarea minunata...”- 5 comentarii,  „Rusia nu mai elibereaza pasapoarte fara CIP”- 5 comentarii, „Epoca lui Antihrist”- 10 comentarii. Deasemenea, acest blog sustine campania „Vrem pe Dumnezeu in scoli!”. Nici unul dintre materialele postate nu este semnat, chiar daca sunt utilizate diverse genuri jurnalistice: Stire- „Drumul Crucii de Ziua Invierii”, „Minunea se repeta la Iasi”, „Danion Vasile revine in Moldova”, reportaje- „Epoca lui Antihrist”, „Premierul tarii cu 93,4%  ortodocsi... ”, relatare- „Minunile Maicii Domnului” si chiar daca sunt materiale profunde, documentate si bine analizate. Toate articolele sunt insotite de imagini relevante care scot in evidenta si m ai mult continutul materialului.
Acestea sunt doar cateva dintre cele mai active bloguri, caci majoritatea dintre cele enumerate mai sus plaseaza in fiecare luna in medie de 4- 5 materiale, fie preluate din cartile religioase, fie de pe alte site-uri.
Pentru a face comparatie intre informatia postata pe blogurile crestine si informatia referitoare la religie din ziarele laice au fost selectate doua ziare, fiind considerate printre cele mai citite ziare nationale:
Timpul - 5 apariţii pe saptămînă, cu un tiraj săptămînal total de 24000 exemplare.
Saptamana- ziar saptamanal, cu un tiraj de 11841  exemplare.
In perioada decembrie 2009- aprilie 2010, cele doua ziare monitorizate au inserat: Timpul- 7 materiale cu tematica religioasa, Saptamana- 4 materiale:
·        Timpul- “Dosarul PS.Dorimedont lipseste din arhiva”[21], “Biserica Ortodoxa si (in)toleranta” si “Parintele Dumitru si dragostea lui de masini”[22], “Icoana Sfanta Maria Magdalena a ajuns la Olanesti”[23], “Misionari crestin- ortodocsi”[24], “A inceput Saptamana Patimilor” si  “Cum L-am descoperit pe Dumnezeu”[25].
·        Saptamana- “In ciuda unor incidente evreii din Moldova sarbatoresc Hanuka”[26], “Valeriu Pasat sapa adanc in istoria ortodoxiei”[27], “Sarbatori fericite!”[28], “Cu ocazia schimbarii la fata a oamenilor puterii in noaptea Invierii”[29].
 In ambele ziare exista cate o pagina dedicata culturii, politicii, economiei, dar nici unul nu ofera macar odata in luna spatiu pentru reflectarea evenimentelor religioase.
Pe parcursul  perioadei de monitorizare în ziarele analizate au fost observate următoarele trăsaturi comune:
-subiectelor cu referire la religie nu le-a fost acordată o mai mare importanţă;
-au predominat articolele scurte;
-ştirile au constituit cel mai mare grup  de genuri jurnalistice;
-au fost utilizate puţine surse;
-în majoritatea cazurilor, reflectarea religiei  s-a limitat la „ştiri de ultimă oră”.
Pentru a  demonstra ce importanta dau aceste ziare evenimentelor religioase, au fost analizate conform urmatorilor indicatori:


·        Plasarea  şi  mărimea  articolelor:
Mărimea articolelor in Timpul, ca şi în cazul Saptamanii, sunt medii sau articole scurte. Pornind de la acest fapt se observă superficialitatea cu care se abordează temele referitoare la religie, de o importanţă semnificativă. Un exemplu in acest sens este stirea intitulata „A inceput Saptamana Patimilor”, din Timpul[30], preluata de la agentia InfoPrimNeo. Nu se analizeaza prea mult esenta acestui eveniment, pentru a arata valoarea si semnificatia sa, ci doar se aduce la cunostinta cititorilor (majoritatea crestin- ortodocsi!!!) ca  a inceput Saptamana Patimilor. Doua dintre articolele din Timpul au fost plasate pe prima pagina- „A inceput Saptamana Patimilor”, si „Cum l-am descoperit pe Dumnezeu”, semnat de Tatiana Corai, iar in ziarul Saptamana, tot pe prima pagina au fost plasate doua imagini, una reprezentand pe IPS.Vladimir, care binecuvinteaza credinciosii [31] si o imagine insotita de o poezie, intitulata „Cu ocazia schimbarii la fata a oamenilor puterii in noaptea Invierii ”[32]. Toate materialele au conotatii politice, acest indicator demonstrand atitudinea ziarelor fata de religie.

·        Ilustraţii grafice relevante
Avand cel mai mare numar de materiale referitoare la religie, ziarul Timpul a plasat si cele mai multe ilustratii care insotesc articolele. Astfel, fiecare articol este insotit de imagine, iar in ziarul Saptamana exista chiar ilustratie fara text[33] . În ambele ziare s-a observat formatul prea mare al  fotografiilor. De asemenea, designul şi aşezarea în pagină a acestora lasă loc pentru critică. Concluzionand asupra acestui aspect, pot spune că ilustraţiile grafice sunt  folosite aproape la fiecare articol, relevant sau mai puţin, însă în concordanţă cu tematica propusă. Una din obiecţii la acestea, atat la Timpul, cît şi la Saptamana, este neindicarea legendei la fotografii. Uneori acest indicator poate duce în eroare cititorul, neînţelegăndu-se chipurile negre din imagine sau alt fapt publicat.

·        Tipul şi genul articolului

Ştirile au rămas cel mai popular gen ziaristic utilizat de ziarele monitorizate. Ziarele au inserat, de asemenea, si  reportaje referitoare la religie.

In urma celor analizate  se observa ca nici unul dintre aceste ziare nu acorda o importanta deosebita religiei, intrucat pentru un cotidian cum e Timpul, intr- o perioada de 5 luni sa fie publicate 8 articole, e foarte putin. De asemenea, nici ziarul Saptamana, care are 32 pagini, nu a oferit un spatiu prea mare evenimentelor religioase. Comparand aceste articole cu materialele postate pe blogurile ortodoxe, observam ca sunt articole neinsemnate, de o importanta majora pentru societate. Toate au urmarit senzationalul si nicidecum reflectarea veridica si documentata, deoarece  autorii materialelor nu sunt nici teologi  şi nici oameni care vin din acest domeniu. Dar materialele pe teme religioase au nevoie de o cunoaştere profundă a fenomenului religios, a vocabularului utilizat , a problemelor  şi activitatii  tuturor părţilor componente. Daca toate acestea in ziarele laice lipsesc , e imbucurator faptul ca pe blogurile religioase se tine cont de ele.

















Incheiere
Mass- media joaca un rol foarte important in societate, de aceea Biserica ar trebui sa-i  utilizeze pe larg canalele - televiziunea, radioul, ziarele, internetul. Cu parere de rau, unii preoti nu inteleg rolul mass-media, ba mai mult, nici nu profita de sansele oferite de aceasta in pastorirea credinciosilor. De fapt, internetul este cel mai comod mijloc de comunicare, oferind conditii excelente pentru propovaduirea mesajului evanghelic. Astfel, prin intermediul blogurilor religioase clerul are posibilitatea de a comunica cu  crestinii intr-un timp record. Cercetarile efectuate au permis sa ajungem la concluzia ca foarte putini capi ai Bisericii utilizeaza acest canal, cei mai multi dintre ei nu au activat niciodata un site sau un blog ortodox. Cu toate acestea, blogosfera ortodoxa din Republica Moldova se extinde, datorita crestinilor care au inteles ca si Biserica trebuie sa se conformeze noilor tehnologii  si ca in ciuda faptului ca multi preoti nu accepta, totusi, credinciosii au nevoie de comunicare cu acestia nu doar in cadrul Bisericii, ci si in afara Ei, in orice zi si la orice ora.











Bibliografie
·         Alexandru Gribincea, Nicolae Cartarean, Societatea si comunicarea in tranzitie”, Chisinau 2008
·        „Altarul Credintei”.  Publicaţie de informare, teologie şi spiritualitate a Bisericii Ortodoxe din Republica Moldova. 2004-  Nr 7
·         Coman Mihai, Introducere în sistemul mass-media, Polirom, Iaşi, 1999            
  • „Curierul Ortodox”. Publicaţie creştin-ortodoxa din Republica Moldova.  2006-   Nr 04, 2008-  Nr 02,    Nr 09
  • David Randall  “Jurnalistul universal ”, Polirom, Iasi 2007.
·        “Faclia Credintei”. Publicatie periodica de informare bisericeasca, teologie si spiritualitate a Manastirii “Adormirea Maicii Domnului” din s.Tabara, r.Orhei. 2009- Nr 20
·         Mark Gregoryan, Manual de journalism, Chisinau, Centrul Independent de Jurnalism, 2008
·         Nicolae Fustei , „Curierul Ortodox- o raza de iluminare culturala si spirituala”, Chisinau, Ed. Acad. Moldova
·         „Theologos”. Publicatie periodica crestin- ortrodoxa a Catedralei „Sf.Arh.Mihail si Gavriil”, or Cahul.  2006- Nr 12
·        „Timpul”. Cotidian National Independent. 2010- Nr 260, 261, 289, 298  

·        „Saptamana”. Revista economico- social- politica. 2009- Nr  51 , 2010- Nr  7,13,14,

·        www.wikipedia.org
·        www.mitropolia.md
·        www.blogospot.com
·        www.wordpress.com

  • www.orthopraxia.wordpress.com

  • www.ionbacal.wordpress.com

  • www.kiriakon. wordpress.com

  • www.curierulortodox.info/blog

  • www.manastireazloti.wordpress.com

  • www.cristianstavriu. wordpress.com

  • www.luminatorul. wordpress.com

  • www.credintainadevar.blogspot.com

  • www.blog.teologie.net

  • www.gradinaruldeciresi.wordpress.com

  • www.porumbei-chisinau.blogspot.com

  • www.acatistier.blogspot.com

  • www.ioanovostado.wordpress.com
  • www.apologeticum.wordpress.com
  • www.c-tarziu.blogspot.com
  • www.laurentiudumitru.ro/blog
  • www.rafaeludriste.blogspot.com
  • www.razvan-codrescu.blogspot.com
  • www.clopotarul.blogspot.com
  • www.colectieicoane.blogspot.com
  • www.dictionarortodox.blogspot.com
  • www.ortodoxiesiviata.blogspot.com
  • www.desprespovedanie.blogspot.com
  • www.gingasia.blogspot.com
  • www.de-vorba-cu-mine.blogspot.com
  • www.dumnezeuestedragoste.blogspot.com
  • www.gabriela-artadeatrai.blogspot.com
  • www.adriana-dardindar.blogspot.com
  • www.cazacugheorghe.blogspot.com
  • www.cuvintultacerii.blogspot.com
  • www.gheorghediacon.blogspot.com


[1] . Nicolae Fustei , „Curierul Ortodox- o raza de iluminare culturala si spirituala”, Chisinau, Ed. Acad. Moldova, 2006,  p.53-54
[2] . Nicolae Fustei , „Curierul Ortodox- o raza de iluminare culturala si spirituala”, Chisinau, Ed. Acad. Moldova, 2006,  p.55
[3] . Alexandru Gribincea, Nicolae Cartarean, Societatea si comunicarea in tranzitie”, Chisinau 2008, pag.219
[4]Mihai Coman, Introducere în sistemul mass-media,Polirom, Iaşi, 1999, pag.77               
[5]www.wikipedia.org
[6] . www.wikipedia.org
[7]Mark Gregoryan, Manual de journalism, Chisinau, Centrul Independent de Jurnalism, 2008, pag 9
[8]”Cuvant catre ziaristi” ,Curierul Ortodox, nr09, 9 septembrie, 2008, pag.6
[9] . Cuvant catre ziaristi ”, Curierul Ortodox, pag 6, nr09, 9 septembrie 2008
[10] .  “Jurnalistul universal ”, David Randall, Polirom, Iasi 2007.
[12] . Pastoratie prin mass-media”, Altarul Credintei, pag3, nr 7, 8 aprilie 2004
[13]mitropolia.md
[14]De mass-media depinde foarte mult ce autoritate va avea Biserica in societate”,Curierul Ortodox, pagina 3, nr04, 19 aprilie 2006
[15]mitropolia.md
[16] . mitropolia.md
[17] . „Seminar pentru instruirea tinerilor jurnalisti la Manastirea Frumoasa”, Faclia Credintei ,nr 20, iunie, 2009, pag 4
[18] .   „Biserica Ortodoxa si Mass-media in Republica Moldova”, Theologos, nr12, aprilie 2006, pag.5
[19] . Biserica Ortodoxa si Mass-media in Republica Moldova”, Theologos, nr12, aprilie 2006, pag.5
[20] . Curierul Ortodox nr 2, 14 februarie 2008
[21] . Timpul  26 ianurie 2010
[22] . Timpul  5 februarie 2010
[23] . Timpul  8 februarie 2010
[24] . Timpul  17 martie 2010
[25] . Timpul  29 martie 2010
[26] .  Saptamana 18 decembrie 2009
[27] .  Saptamana 12 februarie 2010
[28] .  Saptamana 2 aprilie 2010
[29] .  Saptamana 9 aprilie 2010
[30] .  Timpul 29 martie 2010
[31] .  Saptamana  2 aprilie 2010
[32] .  Saptamana  9 aprilie 2010
[33] .  Saptamana 2 aprilie 2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu