“Ce va folosi omului de ar dobindi lumea
intreaga si isi va pierde sufletul sau? Sau ce va da omul in schimb pentru
sufletul sau?”(Marcu 8,36-37)
Pacea
sufletului este o stare pe care multă lume o caută , dar care totuşi, se lasă
greu descoperită. Pacea reală şi profundă a sufletului ţine, de fapt, de cele
mai înalte culmi ale realizării spirituale şi este precedată întotdeauna de
apariţia virtuţilor nobile cum ar fi: smerenia, dragostea, credinţa, bunătatea
ş.a. Pacea sufletului există în noi aşa cum oglinda lacului se află în el
însuşi şi apare atunci cînd apa se linişteşte pe deplin. Agitaţia minţii
provine în principal din dorinţă şi frică. Omul se aseamănă cu un motor cu două
pistoane: unul este frica, iar celălalt este dorinţa. Atunci cînd şi fricile şi
dorinţele sînt aduse în lumina înţelegerii, mintea se linişteşte şi peste noi
coboară pacea sufletului. Pentru că pacea sufletească este conexă cu cele
mai înalte forme de conştiinţă, înseamnă că ea este strîns legată şi de o stare
lăuntrică de bucurie. Astfel, căutînd să ne menţinem permanent într-o stare de
bucurie nu facem altceva decît să atragem în noi pacea lui Dumnezeu.
Cit
de mare si nemasurata valoare are sufletul nostru si la cita cinste
si valoare l-a ridicat pe el Insusi Dumnezeul si Mintuitorul Nostru Iisus
Hristos? Aceasta intrebare trebuie sa ne- o punem toti si trebuie sa ne gindim:
de ce oare Dumnezeu l-a ridicat la aceasta treapta inalta? Oare spre pierzare?
Nu cred… Pentru a-si gasi pacea sufletul nostru, mai intii trebuie ca cugetul
nostru sa fie curat.
Traim
timpuri cind suntem prinsi intr-o furtuna de ginduri si sentimente. Omul acum
este liber, gindeste ce vrea, face ce vrea etc, dar nu este constient de faptul
ca va veni timpul cind va raspunde pentru tot in fata Judecatorului. Putem
pacatui nu numai cu fapta, dar si cu gindul, caci gindirea este o forta, o
putere, un instrument pe care Dumnezeu a dat-o omului. Ceea ce trebuie sa
stim este ca gindirea si sentimentele sint atit de murdare, incit omul se
petrece in ele si le imprastie in jurul lui nedindu- si seama ca face din ele o
mlastina in care cade tot el. Gindul are un rol deosebit in trairea si lucrarea
vietii noastre. Dupa cum stim, sunt ginduri bune, care se aduna si determina
actiuni pozitive si il poate ridica pe om la o treapta de care nici o
fiinta de pe pamint nu va putea sa ajunga.
Dumnezeu
l- a creat pe om liber, l- a lasat sa aleaga intre bine si rau. Dar pentru
a gindi cu adevarat inseamna sa stii la ce sa te gindesti si cum sa
te gindesti. Gindirea este o forta, un instrument, o putere… Dumnezeu a dat- o
omului pentru ca el sa devina asemenea LUI - creator de frumusete si
perfectiune. Dumnezeu este Soarele care nu se gindeste decit sa daruiasca
lumina si caldura sa oamenilor. Sufletul omului are o fire nevazuta, iar
trupul are o fire vazuta si simtita. Acestea doua cind se unesc intr- un singur
ipostas se cheama OM. Dar nici sufletul nu se cheama om fara trup, nici trupul
nu se zice om fara suflet. “Deci cel care vrea sa afle ce este suflet sa
stie ca este marea opera a sfatului lui Dumnezeu. Este intiparirea vie a
Sfintei Treimi in fiinta omeneasca” zice Parintele Sofonian Boghiu.
De aceea, omul trebuie sa stea permanent in fapte bune,
pentru ca faptele bune aduc pacea sufletului. In acest sens, Sfintul
Teofan Zavoritul spune : “De ce sufletul care trăieşte în păcat n-are
statornicie, ci se tot clatină? Fiindcă îşi pierde punctul de sprijin. Punctul
de sprijin i-l dau frica de Dumnezeu şi conştiinţa liniştită. Când conştiinţa e
liniştită şi ai pace cu Dumnezeu, sufletul rămâne în sine şi se ţine cu
bună-cuviinţă; iar când conştiinţa e tulburată şi Dumnezeu jignit, sufletului
îi este greu să petreacă în sine, ca într-o cameră plină de fum înecăcios, aşa
încât fuge afară şi în afară de sine caută cu ce să-şi aline chinul lăuntric,
fugind de la un lucru la altul ca să nu rămână singur cu sine nici măcar o
clipă. Doar atunci când se pogoară în el, ca un înger, gândul la împăcarea cu
Dumnezeu şi cu conştiinţa, se întoarce sufletul la sine cu capul plecat, ca un
rob fugar, şi începând cu acea clipă îşi capătă înapoi buna-cuviinţă.”
Asadar,
suntem datori sa facem milostenie pentru insusi aceasta pace a sufletului,
fiindu- ne mila unii de altii, ca de niste madulare ale noastre, sa facem bine
altora ca si cum noi insine am fi ajutati de ei si asa sa dam ca si cum
noi am lua de la alceia. Aceasta este o milostenie care se face cu pricepere,
cu cugetare, cu chibzuiala.
Sa nu
zica cineva “Eu sunt sarac si nu am cu ce
sa fac milostenie”. Daca nu poti da cit bogatul despre care
zice Sinta Scriptura, da macar doi banuti, ca femeia cea vaduva si saraca, caci
Dumnezeu iti primeste mai mult decit darurile acelora. Iar de nu ai nici
atit, milostiveste- te spre vecinul tau cu cuvintul. Nu poti nici cu aceasta
sa-l ajuti? Cel putin cind se va tulbura fratele tau asupra ta si se va minia,
fa mila cu dinsul si sufera minia lui vazindu- l suparat de vrasmasul. In loc
sa-I zici un cuvint cu care sa il superi mai mult - taci, si cu aceasta
milueste- i si sufletu sau, scotindu- l si de la vrajmasul. Asemenea, de-ti va
gresi fratele milostiveste-te si-I iarta greseala , ca sa iei si tu iertare de
la Dumnezeu, care zice:”Iertati si vi se
va ierta”. Si cu aceasta fa mila sufletului fratelui tau
indreptindu-i greseala cu care ti- a gresit, caci ni s- a dat putere sa
iertam unul pe altul de greseli. Iata, neavind nimic cu care sa miluesti
trupul, de vei vrea, poti sa miluesti sufletul si faci mai mare mila,
caci cu cit sufletul este mai cinstit decit trupul, cu atit si mila facuta de
el este mai mare decit cea facuta trupului. Nimeni nu este indreptatit sa spuna
ca nu poate face milostenie, caci fiecare dupa puterea lui si dupa starea lui
poate sa o faca, numai sa se sileasca ca ceia ce face sa faca cu pricepere,
precum am zis, ca cel ce lucreaza cu pricepere este un mester iscusit si
zideste casa lui cu temei. Drept aceea, zice si Sfinta Evanghelie ca “…Intelepciunea zideste casa ei pe
piatra si nu o poate misca nici un cuvint potrivnic.”
Cu totii
stim, si daca nu stim, peste o bucata de timp ne dam seama ca Dumnezeu L-a
facut pe om dupa chipul si asemanarea Sa (Facere 1, 26). A luat pamint si a
facut chip de om, apoi a suflat asupra lui si i-a dat viata, suflet viu. Dar
oare ce facem noi, azi, oamenii, din aceasta creatura facuta de Dumnezeu? Noi
nu ingrijim de suflet pentru ca nu avem timp. Intotdeauna aminam a ne duce la
biserica, a ne marturisi, a ne impreuna cu Hristos prin
Sfinta
Impartasanie si aminam pina la batrinete. Si cind suntem batrini nu ne mai
ducem pentru ca nu mai putem si ne punem deodata intrebarea: unde se duce
sufletul nostru? La inceput pare a fi o intrebare retorica, dar ii
putem gasi un raspuns. Sufletul omenesc fiind comparat cu toate cele noua
cete Ingresti si el se impartaseste intr-o masura prin darul lui Dumnezeu
de toate darurile si insusirile tuturor cetelor . Putem face o asemanare intre
insusirile sufletului nostru si intre cele noua cete Ingeresti, dar aceasta
asemanare facuta este desigur, particulara, caci sufletul omenesc are partial
aceste insusiri si daruri. Atita vreme cit este imbracat cu neputinta trupului,
sufletul pururea este schimbator. Am spus mai mult de suflet, fiindca sufletul
omului este mai important, dar el are si o strinsa legatura si cu cugetul
omului. Gindul are un rol deosebit in lucrarea vietii noastre.
El este
cauza efectiva a faptei, putindu-se transforma in fapta, deoarece tinde spre
aceasta. Astfel spus, este inceputul oricarui gest, embrionul faptei, fenomenul
actiunii. Gindul niciodata nu ramine neroditor, el rodeste cit de putin, dar
acest putin este de folos.
Omul
pacatuieste gindind, pacatuieste prin natura gindurilor, prin ceea ce
zamisleste gindul. Psihologia ne spune ca rezultatul gindirii omului este
fapta. Odata frigindu-se un copil de o luminare el stie ca nu trebuie sa se
atinga deoarece il va frige si a doua oara trebuie sa o ocoleasca. Acesta este
rodul gindirii!
De multe
ori, cind savirsim o fapta, ne gindim : oare cum am facut aceasta? In lantul
vietii noastre psihice, gindul reprezinta miscarea prima, precedind ceea ce
spurca pe om, caci dinauntru, din inima, mai intii ies gindurile rele, apoi
celelalte faradelegi cauzate de ele: preacurvia, curvia, furtul, uciderea,
lacomia, inselaciunea, ochiul rau, hula, trufia, nebunia.
Gindurile
rele specifice gindirii omenesti provoaca stari nefavorabile, chiar dauneaza
celor ce le dau nastere, dar mai ales celor asupra carora se resfringe
mecanismul lor instructiv. Pentru aceasta ele sunt respinse, inlaturate,
interzise de Dumnezeu, sau, cum se exprima Inteleptul Solomon – “Sunt urite Domnului”. De unde o
concluzie logica – “Gindurile Mele nu
sunt ca gindurile voastre” (Isaia 5, 8). Acest verset ne arata ca este o
mare diferenta intre oamenii care sunt in permanenta legatura cu Dumnezeu si
intre cei care sunt departe de Tatal Ceresc.
Ar
trebui foarte serios sa ne gindim la salvarea adevaratelor ginduri crestine. Putem
cunoaste o multime de lucruri despre Dumnezeu si totusi, sa nu traim cu
Dumnezeu. Putem sa il iubim pe Dumnezeu cu vorba, dar in suflet El sa nu fie.
Timpul pe
care il traim ne cere noua, crestinilor, sa raminem neclintiti in gindirea
noastra crestina, statornici, neinvinsi. De cite ori ne gasim in fata capcanei
ideologice a adversarilor credintei care vor sa ne tulbure sufletul prin idei,
teorii straine de sufletul nostru? Sa nu acceptam in sufletul nostru decit
invatatura evanghelica pe care Biserica noastra o daruieste cu atita dragoste
si intelepciune! Indemnul nostru nu vine din ratacire, nici din gindiri
necurate, nici din inselaciunea ei, dupa cum am fost socotiti vrednici de
Dumnezeu ca sa ni se incredinteze Evanghelia.
Sa ne
straduim ca atunci cind vorbim sa nu placem oamenilor, ci mai intii lui
Dumnezeu, Cel ce ne-a dat viata si ne-a creat din iubire. Iata pentru care
pricina Mintuitorul nostru a aratat ca sufletul nostru are mai mare valoare
decit toata lumea, cind a zis : “Ce va da
omul in schimb pentru sufletul sau? Ce va folosi omul de ar dobindi toata lumea
si isi va pierde sufletul sau?”(Marcu, 8, 36-37)
Am vazut
cit de mare este sufletul nostru si cu nimic nu il putem rascumpara decit numai
prin adevarata pocainta, spovedanie, rugaciune, si prin lucrarea tuturor
faptelor celor bune, spre slava lui Dumnezeu. Deci, sa luam aminte cum vietuim
si cum purtam grja de mintuirea sufletelor noastre, ca nimic nu ne va folosi
noua, nici marginile lumii, in ziua darii noastre de raspuns.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu