luni, 14 noiembrie 2011

Interviu cu Ioan Şchiopu, maestru în sculptură bisericească, unul din cei mai tineri şi apreciaţi sculptori de mobilier religios din România

Maestrul Ioan Şchiopu: Pentru mine toate lucrările pe care le-am realizat sunt importante indiferent de mărime sau timpul acordat efectuării. Nădăjduiesc ca pe viitor să înfrumuseţez cu lucrările mele şi bisericile fraţilor noştri din Republica Moldova.
De unde vine maestrul Ioan Şchiopu?
Ioan Şchiopu vine din satul Slătioara, comuna Râşca, jud. Suceava, sat vestit prin Mitropolia creştinilor ortodocşi de stil vechi din România, dar şi prin oameni de bună credinţă, gospodari harnici şi iubitori de Patrie.
Maestre, de la ce vârstă aţi început să sculptaţi, ce lucrări aţi sculptat până acum pentru Biserică şi care dintre acestea vi se par mai importante?

La vârsta de 14 ani (nota redacţiei: Maestru Ioan Şchiopu are doar 31 de ani şi o bogată experienţă de muncă de peste 15 ani) am început să sculptez cruci, iconiţe, cruciuliţe. Odată cu trecerea timpului am trecut la lucrări mai mari, lucrări ce ţin de biserică, adică mobilier bisericesc. De-a lungul anilor am sculptat catapetesme, străni pentru credincioşi, străni pentru cântăreţi, scaune arhiereşti, analoage, tetrapoade, proscomidiare, baldachine, racle pentru sfinte moaşte, jertfelnice, troiţe, uşi de intrare, porţi.
Fiecare dintre aceste lucrări are importanţa ei spirituală, iar pentru mine toate sunt importante indiferent de mărime sau timpul acordat efectuării.
Prima mea lucrare  şi cartea mea de vizită aş putea spune care m-a lansat în sculptura religioasă a fost  tot mobilierul bisericesc realizat pentru biserica din  localitatea Băile Lipova, judeţulArad.
În afară de mobilier bisericesc aţi mai sculptat şi alte obiecte?
Pe lângă mobilier bisericesc am mai efectuat sculpturi pe mobilier casnic, struguri şi viţă-de-vie pe butoaie de vin, panoplii pentru coarne de cerb şi trofee, rame de oglinzi şi tablouri, paturi, scări interioare, porţi.
În afară de România, aţi mai sculptat şi pentru alte ţări în care există biserici ortodoxe?
Cele mai multe lucrări de sculptură bisericească le-am efectuat pentru bisericile ortodoxe din România dar pe lângă asta am efectuat lucrări şi pentru biserici ortodoxe din Ucraina şi Germania.
La moment, am în lucru strănile de la catedrala din Câmpulung Moldovenesc, judeţul Suceava, catapeteasma şi celelalte piese de mobilier bisericesc din comunal Buneşti, judeţul Suceava, partea de sus a catapetesmei de la biserica surzilor din oraşul Bacău, două baldachine pentru sfinte moaşte, plus o gamă de mobilier casnic… etc.
Aţi mai sculptat până acuma pentru vre-o biserică din Republica Moldova?
Până în prezent nu am efectuat nici o lucrare de sculptură bisericească pentru bisericile fraţilor noştri români ortodocşi din Republica Moldova, dar cu ajutorul Lui Dumnezeu nădăjduiesc ca pe viitor să înfrumuseţez cu lucrările mele şi bisericile fraţilor moldoveni.
Care sunt paşii pe care îi faceţi când începeţi să sculptaţi o nouă lucrare ?
La începerea unei noi lucrări prima dată facem Sfânta Cruce şi Rugăciunea şi apoi începem procesele tehnologice cu pregătirea materialului, crearea modelelor, transcrierea acestora pe lemn, traforat, sculptat, finisat, ansamblarea pieselor sculptate, lăcuirea şi montajul în locul final de amplasare. Aceştia sunt în mare paşii pe care îi urmez, dar fiecare lucrare este unică iar ducerea ei la bun sfârşit presupune paşi diferiţi. Noi facem sculpturile, noi asigurăm montajul.
Ce mesaj aţi dori să le adresaţi creştinilor(cititorilor noştri) din Republica Moldova?
Consider că suntem fraţi de patrie şi într-u Hristos şi le transmit fraţilor de peste Prut multă sănătate, putere de muncă, Dumnezeu să-i aibă în pază şi sper ca şi pe viitor să înfrumuseţez bisericile cu sculpturile mele.
Dumnezeu să binecuvinteze poporul basarabean, Doamne ajută!
Interviu realizat de Mihail Bortă
Mai multe detalii despre activitatea sculptorului bisericesc Ioan Şchiopu, dar şi posibilitatea de a comanda maestrului o lucrare, o aveţi accesând pagina sa personală: www.sculpturabisericeasca.com
Sursa: www.mitropolia.md
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu